lördag 15 februari 2014

Målsättning

Ibland är det lätt att formulera och skapa mål, tycker jag. Ibland är det inte lika lätt.

För ett antal Pt-pass sedan började jag och min fantastiska tränare Niki prata om vikten av att ha en tydlig målsättning/plan kring träningen. Eller rättare sagt så var det Niki som sa det till mig ;-) Även under träningsinstruktörsutbildningen har jag hört det massor av gånger! Och jag vet det ju så väl, ändå spretar jag gärna iväg... 
Periodvis kan det säkert räcka med att helt enkelt tycka att det är roligt att träna. Glädje, lust och inspiration, ja visst... på det kommer jag/Du riktigt långt! Men samtidigt är det svårt att veta vad och hur Du ska träna om Du inte vet vad målet är, vad det är som Du vill uppnå.

Under PT-tillfället kändes det stundtals som jag blev både förvirrad och körde fast och blev mer eller mindre blockerad i mina egna tankar och formulerar. Välmående och välfungerande kropp och själ? Ja visst... Glädje? Ja visst... Önskan om att bli starkare, snabbare, bättre på allt, helst på en gång, och helst igår? Ja, absolut ;-)

När jag fick frågan om det gick att mäta på något sätt eller hur jag skulle kunna märka/veta att jag nått mina mål var mitt svar att det skulle jag märka, se... känna och uppleva i kroppen. Att tex. mäta eller jämföra max antal reps av en övning vid ett tillfälle för att en tid senare göra om samma övning kändes just då helt ointressant.

Som mål började jag fundera på Lidingöloppet, ett lopp som jag sprungit tidigare. Men nej, trots sina 3 mil kändes det faktiskt inte som om en utmaning! Både bildligt och symboliskt: det målet har jag redan nått! Just nu vill jag inte göra det igen, jag vill göra något annat!

Samtalet satte igång en process hos mig, jag fick fatt i saker som jag både varit medveten om tidigare, men även om saker som jag inte varit helt medveten om hos mig själv. Tex. hur vissa personlighetsdrag, övertygelser, formuleringar, "sanningar" och föreställningar dyker upp i alla möjliga olika sammanhang ;-) Och även att vissa övertygelser, formuleringar, "sanningar" och föreställningar kan behöva omformuleras/ändras. Intressant och spännande!

Tanken på att jag kommer "märka "att jag blivit starkare och i bättre form tror jag inte stämmer. Inte helt och fullt i alla fall. Den kan vara sann men även helt osann, tänker jag. Allt beroende på humör och dagsform ;-) Jag kan ju faktiskt vara i toppform och ändå tycka någonting helt annat och kanske tvärtom? Något som jag upptäckt när det gäller mina egna målsättningar just nu är vikten av att det ska "kännas rätt och äkta" utifrån och inifrån mig själv... det har nog funnits med mig även tidigare men av någon anledning har det fått en sådan betydande och framträdande roll just nu.


Jag har fått anledning att fundera kring mina egna målsättningar och träningsmål. Just nu vill jag ha mål som utmanar mig och som känns lockande... och kanske lite läskiga ;-) Jag har en önskan och mål om att jag vill att det ska "hända mer" i min kropp... både utanpå och inuti, jag vill se och märka mer "resultat". Och några konkreta, mätbara, tydliga mål har formulerats :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar