onsdag 26 februari 2014

På vilka ben vilar din träning?

Min blogg  tycks leva sitt egna liv... den strular och stökar... bilder fungerar inte att lägga in men som tur är fungerar oftast text i alla fall. Vet inte hur jag ska avhjälpa problemet men är det någon av er som kan mer om blogger så får ni gärna höra av er :-) Ja, nu är det inte om strul och stök inlägget ska handla om utan om dina och mina tankar kring olika typer av träning.


Vad och hur tränar Du? På vilka ben vilar din träning? Kanske är liknelsen över ett hjul med en massa ekrar bättre, där varje eker motsvarar olika saker som är viktiga och betydelsefulla för dig med och i din träning? När det gäller olika typer av träning så hamnar mitt fokus numera på kondition, styrka OCH rörlighet! Tidigare har mitt fokus oftast hamnat på kondition och styrka. Min rörlighetsträning har liksom kommit med lite i farten eller på undantag på något vis. Lite stretch av tränade muskler... inte så mycket annat.


Det är nu ganska länge sedan som jag fick möjligheter att göra en screening vilket innebär att man gör en kroppsanalys där man bla. tittar på hållning, rörlighet och stabilitet. Spännande tycker jag! Utifrån resultaten så kan man sedan skräddarsy program och övningar som hjälper kroppen att bli ännu rörligare, få bättre hållning och bli ännu starkare och därmed ännu mer välfungerande! Efter screeningen kom jag igång riktigt flitigt och målmedvetet med just rörlighetsträningen men efter ett tag tappade jag fokus då jag tyckte att resultaten uteblev. En del av mig tycks tro att stelheter och stramheter som jag haft och samlat på mig över lång tid ska försvinna genom några veckors stretch och rörlighetsträning, simsala bim! Riktigt så är det ju inte ;-) Men ganska snabbt kan man däremot märka skillnad om man är flitig, konsekvent och uthållig med sina övningar :-) Och har lite tålamod!


Ju mer kunskap och förståelse som jag fått så har också mitt intresse kring hållning och rörlighetsträning vuxit. Hållningen och rörligheten är ju naturligtvis lika viktig och betydelsefull i träningssammanhang för att få bra resultat som i vardagen i övrigt för att ha en välmående och välfungerande kropp! Under min träningsinstruktörsutbildning har förståelsen för hur allt samverkar och påverkar varandra ökat, intresset, medvetenheten och insikten har tagit ny fart!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar