lördag 25 juli 2015

Härliga semesterdagar!

Jag har haft härliga semesterdagar i Göteborg tillsammans med min mamma, syster och bästa vännerna. Förra året besöktes Gotland och i år blev det Göteborgs tur.

Ett tag trodde jag att årets resa skulle ta slut innan den ens börjat då en i ressällskapet drabbades av ett av sommarens envisa virus med hosta och feber och som om det inte räckte så vurpade samma person med cykeln dagen innan avfärd. Men både virus och blåslagen och öm bröstkorg fick följa med till Göteborg. Och jag fick lite mer att bära.

Vi åkte tåg till och från. Jag tycker om att resa med tåg, det kan vara meditativt och avkopplande, jag tycker om att sitta och titta ut över landskapet som passeras; skog, vatten, åkrar, ängar och hus. Allt flöt på fint för oss och i Göteborg tog vi oss vidare till det som skulle vara vår bostad under den kommande veckan. En fin 2 rums lägenhet!





Något som jag inte visste var att vi reste iväg till Göteborg samtidigt som Gothiacup var. Det enda sättet vi märkte det på var att det ibland var trångt på vissa spårvagnar. Och att man såg (och hörde) många fotbollsklädda personer.

Våra dagar var inte  inplanerade innan, om vad vi skulle göra, vi skulle helt enkelt turista i Göteborg! Liseberg stod högt upp på flera av önskelistorna! Och naturligtvis hamnade vi där! Jag hade hört talas om sådana här skräckhistorier om hur länge man skulle få köa till karusellerna men det märkte vi inte av särskilt mycket. Vid ett par tillfällen blev väntan en stund, men det är skillnad på att stå i ex. en kö i mataffären jämfört med karusell kö, det tycker till och med jag! Mycket skratt och skrik blev det! Och vid några tillfällen blev några av oss även blöta. Vår packning växte i omfång när vi var på Liseberg då lyckohjulen verkligen snurrande på ett lyckosamt sätt för vissa. Gosedjur och godis fick samsas med den övriga packningen när det var dags för hemresa.




Bjuds på en härlig utsikt; 60 meter ovan mark.




Ett annat uppskattat besök blev Universeum. En spännande och rolig upplevelse för alla oavsett ålder. Spännande och fina miljöer har skapats där med bla. fiskar, ormar, fåglar, regnskog. Mig tilltalar det att man få följa utvecklingen från istid och framåt och det är en märklig tanke när man just tänker på den utvecklingen som skett genom årtusenden. På Universeum fick vi även med på en något annorlunda frågesport, gissa snoppen ;-) Inte helt lätt kan jag säga ;-)



Tänk att dom har funnits på riktigt!



Och att dessa finns på riktigt!





Det är lätt att ta sig fram i Göteborg tack vare spårvagnarna. Att promenerar runt har ju också sin självklara tjusning. Insupa atmosfär. Titta, lyssna. Besöka små butiker.
Stanna till och ta en glass eller kaffe på något mysigt ställe, eller varför inte både och? I Haga finns just de här små söta butikerna. Och gigantiska bullar :-) 





Såpbubble blåsande nalle.
'


Några av oss funderade på om bullen skulle få bli dagens lunch...
Men det blev dagens mellanmål istället! 



 Sista kvällen med gänget!
I alla fall här i Göteborg för den här gången.


Jag är så glad och tacksam för att vi även i år kom iväg på en gemensam resa tillsammans, det är så roligt att upptäcka, utforska och uppleva tillsammans! Och skapa gemensamma minnen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar