torsdag 28 augusti 2014

Visst kan man meditera med en kopp kaffe :-)

Jag är glad för att jag sett och tagit vara på tillfällena, de här tillfällena som dykt upp under veckan då jag varit tidig på arbetet. Jag har tagit vara på stunden, satt mig skönt tillrätta med en kopp kaffe och lyssnat på "min" yogamusik, inte särskilt lång stund. Jag har lyssnat och scannat av kroppen, lagt märke till andetagen och pulsen. Givit mig själv en liten stund av att bara vara. Andats. Gjort mig ännu mera redo för resten av dagen. Ibland är det det lilla enkla som blir och skapar skillnaden tror jag.

Det är spännande vad de här små stunderna kan ge! Jag tror inte att meditation och avslappning behöver vara timmes långa sessioner, några minuter kan ibland räcka, framförallt så tror jag att 5-10 minuter är bättre än inga minuter alls. 

Vid ett av de här tillfällena kom en tanke och bild till mig att jag kanske ska göra ett schema/plan till mig själv, strukturera upp tillvaron en del. Jag som avskyr listor och scheman!? MEN den bild som jag fick visade ett runt schema - bort med fyrkantighet och alltför snäva ramar - ett runt schema, lysande gult, med följsamma och flexibla kanter. Ett schema som även inrymmer impulsivitet och spontanitet. Ett schema och plan som hjälper mig att "MÅ BRA" <3  


Ett runt schema/plan, lysande gult med följsamma och flexibla kanter? Ja, kanske det :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar