söndag 15 december 2013

Inspirerande workshop

Trots att det är mörkt ute och klockan inte är mycket så vaknar jag före väckarklockan. Känner mig förvånansvärt pigg! Och förväntansfull och nyfiken inför vad dagen ska innehålla och föra med sig.


 
Jag har tillbringat dagen i Stockholm, men trots det varit fjärran från shopping och eventuell julstress, min dag har istället ägnats åt en inspirerande yinyoga workshop. Arrangören har varit Magdalena Mecweld. Magdalena har även skapat en jättefin bok; Vila dig i form med yinyoga, där ord och bild förklarar, beskriver och visar.




Fokus för dagen har varit kinesisk medicin, läran om de 5 elementen (eld, metall, jord, trä, vatten) och olika yin-ställningar som påverkar och helar de inre organen. Enligt kinesisk medicin, som är en holistisk lära, är de 5 elementen kopplade till våra inre organ, vårt psyke, tankar och känslor. Kroppen består även av meridianer som i sin tur är kopplade till de inre organen. Fascinerande och spännande! Jag känner mig ännu mer inspirerad och vill gärna lära mig ännu mer!



De olika positionerna/ställningarna som vi använder oss av i yinyogan påverkar bindväven i kroppen och stimulerar även kroppens meridianer. Oavsett vilken ingång du väljer att ha till och i ditt egna yin utövande så påverkar du hela kroppen på massor av olika sätt, utan att Du vare sig behöver förstå, kunna eller förklara :-)  Min egna ingång i yinyogans värld var en önskan och vilja att bli smidigare... alla andra effekter har jag fått ta del av och uppleva vartefter. Sedan augusti har jag ju också glädjen och förmånen att få instruera i denna lugna men kraftfulla yogaform!

Kroppen och sinnet har verkligen fått en helhetsbehandling genom dagens olika yin positioner och ställningar (5 timmar!). Förutom att hålla de olika positionerna så använde vi oss även av små bollar i några av positionerna för att ytterligare stimulera akupunkturpunkter (och triggerpunkter) och meridianer. Tiden bara försvann och det var en minst sagt en märklig känsla att komma ner i tunnelbanan för att ta sig vidare hem... jag kände mig plötsligt illamående... men en smoothie på centralen gjorde att det kändes bättre. Och just nu känner jag mig... trött, väldigt avslappnad... både i kropp och hjärna :-) Det känns skönt, tomt och avslaget på något vis!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar