torsdag 12 juni 2014

Andens port och vindarnas palats

Under 4 torsdagar har jag haft glädjen att få gå en kurs i kinesisk medicin. Idag var sista tillfället. Vi har introducerats i denna spännande värld både genom praktiska övningar och teoretiska genomgångar. Vår lärare, Chris McAlister, har verkligen inspirerat och tillfört massor under dessa kvällar!

Do-In

Jag tycker om när öst möter väst och väst möter öst.

Kanske har Du hört talas om Qi? Qi som kommer från kinesiskan och som betyder livsenergi eller livskraft. Jag tycker att det är så spännande och fascinerande med tankarna och upplevelser av energi! Jag skulle önska att det länkades ihop betydligt mer i vårat synsätt, med kunskap och i vår egna vardag.

Tänkte att den här introduktionskursen skulle bringa större ordning och förståelse för det här med energi och energisystemet men ju mer jag lär mig desto mindre förstår jag. Men jag upplever också större fascination, nyfikenhet och förundran!


 Lägger Du märke till din kropps energiflöde?


Under våra kurskvällar har vi guidats och lärt oss do-in och ett qigong program, de 8 skatterna, vi har också genomfört några olika meditationer och avslappningsövningar tillsammans. Do-in handlar om att leda och guida energi i kroppen och sägs väcka kroppens meridiansystem. På tal om meridiansystem så har vi också gått igenom en del av kroppen meridianer och akupunkturpunkter. Var och hur det löper i kroppen... Så häftigt! Och tänk alla vackra och poetiska namn på akupunkturpunkterna! Andens port... Andens trädgård... Vindarnas palats...

Yinyogan har bidragit till att mitt intresse för meridianer och energisystem har vuxit sig allt större! I yinyogan får vi ju möjligheter att påverka vårat energisystem på ett positivt sätt, utan att vi vare sig behöver kunna eller förstå någonting om vare sig meridianer, akupunkturpunkter eller den kinesiska läkekonsten.

  Vi kan öva oss på att lyssna på kroppen.
 Kroppen bär på så mycket intelligens! Och visdom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar