söndag 22 juni 2014

I variationen ryms en viss ordning och struktur



Vad är det som styr dina träningspass?
Planerar Du in dom i minsta detalj?
Själv så brukar jag tänka;
"träna klokt och smart".
I det uttrycket ryms det naturligtvis en hel del.
Lust och glädje är några av ingredienserna.
Variation en annan.
Kunskap och kvalité är också viktiga faktorer.
Målen med träningen avgör ju också hur upplägget för träningen ser ut.

I variationen ryms en viss ordning och struktur men det finns också utrymme för improvisation och flexibilitet :-)


Dagens pass var just ett sådant här planerat oplanerat pass.
Längtade till gymet... men då det för ovanligheten var stängt så fick jag hitta på något annat.

Skor och kläder åkte på och planen var att springa utan vare sig tankar på tid, hastighet eller sträckor. Jag visste knappt om jag skulle svänga höger eller vänster när jag kom ut genom dörren ;-) Hur som helst så tog jag mig vidare till elljusspåret. Det är länge sedan sist.  


Det blev varierat tempo.
Stundtals tungt. Både i steg, andning och tankar.
Men efter en stund var det som om systemet kopplades om,
kopplades om till en annan växel på något vis. Fortfarande flåsigt men med ett annat fokus.
Flow :-)


Efter att ha sprungit ett varv stannade jag till och tittade vid gymmet. Jag har bara hört talas om det men ännu inte besökt det. Efter att ha botaniserat bland övningarna och redskapen så blev det först ett varv till innan jag själv invigde det. 


Trots tydliga tips och instruktioner så tror jag att det är bra att ha tidigare erfarenheter och kunskaper av gymträning innan man ger sig i kast med/i utegymet. Fick se prov på det idag.

 Med få redskap lyckas man få in övningar för en stor del av kroppen. Helt okej, även om jag själv föredrar, vid just gymträning, ett gym där maskinerna kan ställas in, vikter varieras och där hela rörelseomfånget aktiveras i övningarna.


Härligt att göra övningar och titta upp mot himmeln och träden, ackompanjerad av naturen själv!








Svettig, varm, trött, NÖJD och GLAD :-)


Mmmm... när jag kommer hem fylls depåerna på med en god kaffedrink (kaffe, kokosolja, ägg toppad med kardemumma), låter kanske konstigt men är GOTT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar