fredag 9 januari 2015

Hjärtats guidning och vägledning


Ibland kan avståndet mellan hjärtat och hjärnan tyckas oändligt långt.
Hjärnan säger en sak.
Hjärtat något helt annat.


Hösten.
Jul ledigheten.
Och en massa annat.
Allt sammanlänkat till NU,
har lett fram till insikt och gårdagens beslut.
Det är som om jag landat. 
I något annat och nytt.

Jag har valt att lyssna och följa hjärtat och magkänslan.

Vägen fram har inte varit smärtfri.

Nu känner jag mig så oändligt tacksam för beslutet jag tagit.
Att jag formulerat vad jag behöver.
Önskar och vill.
Att jag lyssnar.
Utan att värdera och analysera.

Vad jag vill ha mer av.
Vad jag vill ha mindre av.

Att jag går från tanke till handling.
Skapar förändring.


Hur konstigt det än kan låta så kom tankarna till mig på självaste nyårsafton.
Inte som ett nyårslöfte vid tolvslaget utan mer som ett budskap och svar medans jag var ute på min eftermiddagspromenad. "Gå ner i arbetstid till 80 %, skapa mera utrymme". Mitt ego- inre kritiker hade genast svar på tal. Men hur som helst så har jag bestämt mig för att prova. 

I februari startar jag.
 Med att jobba 80 %, där jag idag, har min huvudsakliga arbetsplats.

 Redan nu känner jag att det här beslutet är betydelsefullt och viktigt, 
både kortsiktigt och långsiktigt för mig.

Jag skapar utrymme.
Utrymme för annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar