onsdag 21 januari 2015

Pulsbaserad träning

I höstas fick jag möjligheter att stifta bekantskap med en ny träningskompis. En pulsklocka från polar. Jag är verkligen supernöjd med den. Det är inte bara en rolig leksak utan det är mer än så. Pulsbaserad träning är både spännande och intressant tycker jag. Om Du inte hade möjligheter att ta del av Nikis föredrag kring pulsträning för drygt en vecka sedan så vill jag verkligen rekommendera dig att ta del av föredraget som återkommer på alla hjärtans dag. 


Varför är det då bra att ha koll på sin puls och olika pulszoner? Jo, för pulsen har massor att berätta. Det Du kan börja med att ta reda på är din egna vilopuls och din maxpuls. Vilopuls är precis som det låter, din vilopuls, den lägsta puls Du kan ha, den tas liggande direkt på morgonen. Kontrollera vilopulsen vid 3 tillfällen och ta sedan ett snitt utifrån dom värdena Du fått, så får Du fram din vilopuls. En förhöjd vilopuls kan tyda på ex. begynnande infektion men även på ex. stress och överträningssymtom. Maxpulsen är maximala antalet bpm och är genetisk betingad och säger inget om fysisk förmåga, dvs. en hög maxpuls har inget med god kondition att göra. Maxpulsen får Du reda på antingen genom maxpulstest eller genom att räkna ut den genom vissa givna formler, dessa är generella och därigenom uppstår även en hel del felmarginaler i dessa uträkningar. Så för mer exakt - personligt värde - så är ett maxpulstest att föredra. Maxpulsen hjälper Dig att räkna ut var i puls Du ska befinna Dig i de olika zonerna.
 
 Pulszonerna motsvarar olika intensitet i träningen och har också olika syften och mål. Olika saker tränas i de olika zonerna. Effektiviteten i träningen ökar också när man har mer koll på pulszonerna och styr träningen utefter dessa. Det handlar om att träna klokt och smart, ta i när du ska ta i och ta det lite lugnare just när du ska ta det lite lugnare. Pulszonsvariationerna är viktiga i dina olika träningspass och träningsupplägg. Du ska inte alltid ligga i zon 4-5 när Du tränar. Och naturligtvis inte heller i enbart 1-2.




Under min Pt-utbildning fick jag möjligheter att göra ett maxpulstest på cykel. Maxpulstest kan vara en upplevelse och utmaning i sig! Själv tror jag att jag kanske ligger några pulsslag över det som jag fick vid vårat test på Pt-utbildningen. Min mentala skärpa stördes nämligen lite i starten. Läraren uppmanade dom som inte skulle köra att plocka fram papperskorgar (om någon skulle behöva spy) och även ha koll på vart hjärstartaren fanns och det var då som jag kände att jag kom av mig lite. Men benen snurrade, hjärtat slog och jag var rejält trött och hade verkligen ingenting kvar att ge när testet avslutades.

Hjärtat är verkligen en helt fantastisk skapelse! Så ta hand om det på bästa tänkbara sätt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar