lördag 31 januari 2015

Dansande snöflingor och funktionell styrka

Idag har jag promenerat bland dansande snöflingor.
Innan den bästa träningsvärken från igår hunnit komma ;-)
Pulsar fram på oplogade vägar,
Kroppen känns fräsch även om jag märker av lite stramhet över höftböjarna.
Ingen direkt powerwalk, även om stegen har spänst och kraft.


Det blir en liten paus hemma hos mamma, dricker kaffe och hjälper henne med snöskottning. En tanke som kommer till mig där bland snön, skottningen och snöhögen som växer är glädjen över att ha funktionell styrka i kroppen.
 Ja, vad nu FUNKTIONELL styrka egentligen är?!
All styrka är väl funktionell, beroende på mål och syfte?
Och när/hur den används?


Även om jag stundtals kan tycka att både funktionell träning och funktionell styrka är ord som används i både tid och otid, och inte alltid i rätt sammanhang,
 så är ett av ett av mina mål just att ha en funktionell styrka i kroppen;
 jag vill kunna stå på händer och göra en armhävning :-)
Kanske inte en vardaglig funktionell rörelse i sig,
 för hur ofta står man på händerna och gör en armhävning?
För mig handlar det om att vara STARK, 
RÖRLIG och SMIDIG i HELA kroppen, i olika riktningar och lägen. 
För mig är det att ha funktionell styrka, 
en kropp som inte bara "klarar av" utan mår bra och kan; både i vardagliga rörelser och i träningssammanhang. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar