måndag 15 juni 2015

Det är skillnad på önskan och intention

Hur skapar och formulerar Du dina mål?
Utifrån önskningar eller intentioner? 
För mig har målformuleringar ibland, rätt ofta faktiskt, startat som och med en önskan, ibland en ganska vag sådan, en önskan som vuxit sig allt starkare och så småningom blivit mer välformulerad och väldefinierad.  
Kanske har önskningar blivit intentioner utan att jag själv varit medveten om det?

 För en tid sedan fick jag nämligen med mig några ord, som till en början gjorde mig en aning förbryllad. Det som jag fick höra var att "tänk på att det är skillnad mellan önskan och intention". Först förstod jag inte alls, vad då, hur då?! Men så fick jag det närmare beskrivet och förklarat utifrån och på ett sätt som jag aldrig tidigare har tänkt på. Och plötsligt blev det så uppenbart. Att det är en avsevärd skillnad. På många sätt. En skillnad som för mig känns viktig och betydelsefull att känna till och förstå! 


Har Du tänkt på det?
Att det är skillnad.

Att skapa mål utifrån önskningar kan vara en god början, om det inte stannar vid just en önskan. En önskan kan bli som ett luftslott. Ett luftslott som ligger utanför Dig själv och som på många sätt svävar runt och saknar en klar riktning. En intention - avsikt - däremot utgår helt och fullt inifrån dig själv och med en betydligt klarare riktning. I och med den här kontakten, som din intention innebär blir det också betydligt mycket lättare att se vilka steg som behöver tas på vägen för att steg för steg ta dig och komma dit Du vill. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar