fredag 25 november 2011

Att rensa och ta emot

Ibland kan det vara så att kroppen behöver extra näring & omsorg, tror jag. Så är det för mig i alla fall. Energin & flödet kan verkligen variera. Jag känner det tydligt och påtagligt men det är inte alltid lika lätt att beskriva det i ord. Energin kan tex. vara stillsam, virvlande, grumlig, porlande, färggrann, gnistrande och klar.... Själv har jag, ett tag, önskat att jag skulle ha haft typ piprensare eller en flaskborste för att rensa igenom mitt energisystem ;-) Det känns att jag behöver rensa och rena. Och ladda.

Nu har jag ju varken några piprensare eller flaskborstar som fungerar. Men jag har något annat; rörelse och stillhet. Har du tänkt på att stillhet även kan upplevas i rörelse?

För mig är träningen en viktig komponent och även den självvalda, njutbara vilan. Ibland kanske man behöver planera, boka in och bana väg för båda.

Igår hade jag bokat in en skön, avkopplande massage (trots att det var torsdag och boxdag). Tid för stillhet. För mig känns det skönt att för en stund "stänga av hjärnan, försvinna bort", låta kroppen slappna av och ta emot, lita på att det som ska komma till mig kommer till mig. Jag tror att jag oftast har lätt för att slappna av, men det handlar ju naturligtvis om att känna sig/mig trygg & bekväm också. Och igår försvann jag bort, långt bort, vet inte vart bara bort. När massagen avslutades ville kroppen helst inte röra på sig, bara ligga kvar. Tung och orörlig. Även fast jag visste var jag befann mig så kändes det som om jag var någon helt annanstans. En märklig känsla men som numera varken är obekant eller skrämmande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar