måndag 7 november 2011

Fantastiska skapelse!

Igår var det näst sista gången på min kurs i näringslära. Det känns lite konstigt att den snart är slut. När jag anmälde mig till den så skulle den ju sträcka sig över hela hösten och nu är det plötsligt bara en gång kvar.

Kursen har varit/är spännande, ämnet är intressant och väcker samtidigt fascination och förundran. Fascination och förundran över denna fantastiska skapelse som kallas kroppen! Jag tänker på alla processer som sker i kroppen... och kan verkligen känna tacksamhet <3 ...

Och hur vi kan påverka och påverkas av det vi äter och stoppar i oss. Och naturligtvis påverkas & påverka genom vår övriga livsstil & miljö som vi lever i. Jag kan verkligen förstå Lina, pigan i Emil i Lönneberga, som funderade över hur krumelurerna i öronen hade blivit till ;-)  

Kursen har varit upplagd i olika block och börjat på cellnivå och sedan fört oss vidare framåt. Vi har hunnit ta del av lite av mycket skulle man kunna säga. Ämnet i sig är ju så stort! Som ett avslut på kursen så kommer vi att ha en sluttenta. Det dök upp en del frågor kring den i går. Tänk vad ordet prov eller tenta kan sätta i gång för tankar hos vissa personer. Vår lärare hade en skön inställning till den, hon menade att vi skulle tänka på att vi inte höll på att doktorera i ämnet utan gick en introduktionskurs ;-)

Om du blir intresserad och vill se fullständigt kursinnehåll:
                                         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar