söndag 1 september 2013

Hypnos

Jag tycker att det är oerhört spännande med vad som finns och vad som pågår bortanför vårat medvetna medvetande i vårat undermedvetna. På allt det som finns där till synes osynligt och gömt. Det är också intressant och spännande om och hur det påverkar oss i vårat vardagliga liv; i tankar, beteenden, val och beslut som vi gör. Själ tror jag att det påverkar oss på olika sätt i olika perioder och i olika situationer. Jag tror också att vi kan ha stor hjälp och glädje när vi lyckas få fatt i det omedvetna och när det omedvetna och det medvetna lyckas mötas.

Hypnos kan vara ett sätt att låta det omedvetna och det medvetna att mötas. För vissa associeras hypnos till något mystiskt och som skulle vara något bortanför och utöver vår egen kontroll vilket inte alls stämmer. Kanske har Du också sett människor hypnotiserats i någon TV-show där de gjort mer eller mindre "galna" saker? För mig har det inget att göra med hypnos utan är just en show.

"Hypnos är ett naturligt tillstånd av samtidig avslappning och koncentration med en ökad medvetenhet framkallad av suggestioner, det är ett tillstånd då den medvetna delen av sinnet passeras och det undermedvetna öppnas upp. Hypnos kan med fördel användas för att uppnå mål och för att skapa och uppnå förändringar."

Jag själv har känt mig nyfiken och under försommaren fick jag möjlighet till ett par hypnossessioner. Jag hade inget konkret mål eller specifikt problem som jag ville utgå ifrån utan för mig handlade det om en nyfikenhet och jag ser mina sessioner som ett sätt till ökad självinsikt, fortsatt personlig utveckling och växande. Jag hade väldigt olika upplevelser vid mina olika sessioner, det var både omtumlande och märkligt. Och även om hypnos inte har med trollstavar och magi att göra så kan jag ändå inte låta bli att tycka att det jag fick uppleva kändes både magiskt och märkligt ;-)   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar