söndag 9 november 2014

Mål och personligträning

Under min Pt-utbildning så pratade vi en hel del om vikten av att ha tydliga mål och syften med sin träning. Kan tyckas självklart på många sätt. Och jag har hört det förr, genom min egna fantastiska PT :-)

Men räcker det då inte med att man tycker om att träna? Att man tycker att det är roligt. Skönt. Inspirerande. Motiverande. Jo, till viss del så tror jag verkligen det. Alla dom här delarna är starka drivkrafter. Jag själv har glädjen och lusten som grund i min träning! Jag tycker helt enkelt om att träna! Ett av mina mål har varit och är också att jag vill bli starkare, snabbare, smidigare, förbättra kondition, öka i muskelmassa helst på en gång och helst igår. Jag vill liksom allt på en gång! Det här var inget som vi gick igenom och lärde oss på Pt-utbildningen!

Under Pt-utbildningen kunde jag också stundtals känna att jag ville omsätta allt det som vi gick igenom på en gång, prova och testa, sticka ner till gymmet och köra olika typer av styrketräning, olika typer av konditionsträning, träna intervaller, bygga muskelmassa och köra maxtester och uthållighetstester under ett och samma pass. Men det är ju inte riktigt så det funkar.

Det är inte alltid helt lätt att formulera mål tycker jag. Särskilt inte när man vill mycket på en gång. Jag tror att även rädsla kan sätta käppar i hjulet. Det här handlar naturligtvis inte bara om träningsmål utan även i andra aspekter i livet. Jag vet med mig själv att jag gärna kan bli "spretig" och utspridd på något vis. Jag tror att det är en bra egenskap men det gäller också att kunna förvalta den ;-) Den här spretigheten kan ibland behöva samlas ihop. För mig har målen ibland varit diffusa och ibland tydligare.

Jag tror också att målformulering handlar mycket om att VÅGA. Om att ha mod och tillit. Att helt enkelt våga uttrycka det som man/jag själv vill, önskar och drömmer om. Innerst inne. Ju mer man/jag övar och gör desto bättre blir man/jag på det!

I fredags hade jag personlig träning tillsammans med min egna fantastiska Pt, Niki. Så himla bra! Jag får ytterligare kunskap, tips, stöd och blir coachad. Visst har jag känt mig inspirerad och motiverad tidigare i min träning men just nu så känner jag mig ännu mer inspirerad och motiverad. Jag blir glad av att höra mig själv uttrycka det jag vill och önskar! Just nu! Och få respons och feedback på det. Det ger ringar på vattnet! När det gäller träningen så har jag bestämt mig för att fokusera mot ett speciellt tydligt, konkret mål. Inte allt på en gång och helst igår ;-)

Jag själv har plötsligt blivit mycket tydligare i några av mina målformuleringar. Inte bara när det gäller träningsmål. Vad JAG vill och önskar. Häftigt och spännande. Och lite läskigt ;-)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar