söndag 16 november 2014

Vad matar Du Dig själv med?

Min kropp längtar efter GRÖNT. Färgen grönt på alla möjliga sätt. Inte bara grönsaker utan grönt på andra sätt också. Förra helgen kom råsaftcentrifugen fram, den som stått undangömd i ett skåp så länge. Grönkål, broccoli, stjälkselleri, avokado har tillsammans med annat pressats och mixats till goda drinkar. Har Du tänkt på hur grönkål låter när man delar den? Den härligt mörkgröna färgen tillsammans med det krispiga. För mig blev det plötsligt som godis!

På sätt och vis är det som om jag påbörjat en mini detox, inte så att jag direkt har uteslutit en massa saker, däremot tillfört. Jag har fortsatt med kaffet. Men har minskat på bröd. Just nu behöver jag inte antingen eller. Däremot vill jag boosta kroppen. Och själen. Boosta med näring. Näring ur alla möjliga aspekter. Näring för mig innebär så många olika delar och aspekter. Kosten är en del. Men en näringstät och näringsrik tillvaro är så enormt mycket mer! Vad matar Du Dig själv med, förutom den mat som Du stoppar i dig? Vad tänker Du? Vad säger Du till Dig själv? Vad gör Du? Hör och lyssnar Du?

I bland behöver man rensa. Ibland behöver man sortera. Rensa och sortera för att ge plats till och för annat.


Behovet och längtan efter grönt och av att boosta energisystemet har fört med sig flera olika saker. Bla. så har inspirationen till mat väckts till liv igen! Inspirationen som har varit lite vilande ett tag. Lusten har saknats. Planeringen har varit bristfällig. Det är helt ok. att det varit så, men kroppen tackar för att en del av inspirationen har kommit tillbaks!


Ett sätt att väcka just mat- och matlagningsinspiration tycker jag kan vara att testa nya maträtter av produkter som man redan är bekant med. Bläddra i kokböcker, söka efter recept på nätet. Eller varför inte välja produkter och livsmedel som man inte ätit tidigare? 


Igår åt jag pasta. Pasta gjord på bönor. Med en auberginröra/sås toppad med fetaost, oliver och oregano. En helt ny maträtt för mig. 
Enkelt och gott!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar