måndag 25 februari 2013

Utmanas och utvecklas

Jag tycker om att utmanas i min träning. I utmaningarna sker utveckling på alla möjliga sätt. Utmaningen kan vara att prova och lära mig nya övningar. Sådana övningar som från början känns svåra och knepiga eller i alla fall "verkligen inte helt lätta just nu" ;-) Jag tycker att det är så häftigt att något som jag kanske från början inte förstår hur jag ska lära mig plötsligt funkar, kanske inte helt lätt och enkelt, men det funkar :-) Och ju mer jag har övat desto bättre har det gått. Jag kan plocka fram fler egna exempel, som tex. när jag skulle lära mig att stå på huvud och slå över i brygga eller göra kullerbyttor och hjula, hoppa med mer spänst, göra plankan på två bollar, chins, hoppa dubbelhopp med hopprep osv.

Från det jag var liten så har jag fått med mig att övning ger färdighet. En kommentar som jag stundtals har blivit arg på, jag som gärna har velat kunna innan jag ens har provat ;-) En del av de här tendenserna finns kvar hos mig även nu men genom åren har jag också fått lov att öva mig på tålamod ;-) Och som sagt det man övar på blir man oftast bättre på...

Idag fick jag med mig en ny sådan här utmanande övning. Just när jag tycker att plankan på två bollar funkar hyfsat så är det dags för en ny coreövning. Inspirerad, instruerad och tipsad av Patrik :-) Den här gången behöver jag "bara" en boll. Övningen tar massor, gissar att den inte bara ger sig till känna i själva utförandet utan troligen även några dagar efter i form av träningsvärk ;-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar