söndag 9 oktober 2011

Näringsbrister i välfärdssamhället

Idag har det varit kursdag för min del. Andra tillfället i min näringslära kurs. Det är mycket som ska rymmas inom kursens ram på förhållandevis kort tid. Maria, som är vår kursledare är väldigt kunnig i området och har mycket att dela med sig av!

Jag tycker ämnet är väldigt intressant, spännande och stundtals förvirrande ;-) Nya frågeställningar, funderingar och tankar dyker upp hos mig. Stundtals väcks frågan om vad/hur ska jag äta egentligen?

På kursen har vi bla, haft en utgångspunkt att titta utifrån en evolutions aspekt dvs. hur åt människan i sin ursprungliga miljö? Hur ser det ut i dag?  En annan frågeställning har varit om vi är anpassade för dagens kost? Hur påverkar dagens kost vår hälsa? Intressant och tänkvärt. Vi har även pratat om sjukdomar som är kopplade till dagens kost och om kost för ett vitalare liv.

Senast ikväll stod jag och funderade hemma i köket när jag skar paprikan till min sallad... holländsk paprika... den har inte fått växa naturligt med jord och sol... utan har blivit "tvångs framställd"... att näringsinnehållet påverkas tror jag alla är överens om. Det kan vara svårt att hitta bra alternativ i affären, tycker jag, mycket av det vi möts av är processat på olika sätt, med en massa märkliga och konstiga tillsatser. Tänk alla dessa E-ämnen & transfetter :( Det verkar som om man ska vara en detektiv när man handlar eller åtminstonde en medveten konsument ;-)

Jag tror att en viktig del i denna djungel är att skaffa sig kunskap, utifrån kunskap kan vi bli mer medvetna och kritiska konsumenter. Det skapar även större möjligheter till att göra mer medvetna & aktiva val. Och framförallt njuta av maten som vi äter :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar