måndag 2 april 2012

Jag tänkte att Du även denna vecka skall få ta del av Olof Röhlanders veckobrev och peptalk. Du kan själv bli prenumerant på det genom att gå in på hemsidan. Varje måndagsmorgon skickas det ut till din mail. 

Tänk gelehallon

Jag hade haft den i min ägo i fem minuter när det hände.

Det är en synnerligen bisarr upplevelse att som åttaåring se någon slänga ett värdefullt gelehallon på marken och med tanke på den efterföljande insikten tycker jag det är värt en noggrann beskrivning av vad som hände. Det hela skedde vid gungorna i lekparken i Matfors.


Jag hade just öppnat påsen med ett ryck och därefter låtit en kompis med sin högra tumme och pekfinger få plocka upp en av de färska och ack så åtråvärda gelehallonen, inköpta för min egen veckopeng.


Plötsligt, just när jag likt Gollum fört tillbaka påsen mot bröstet igen, ser jag, och det är än idag svårt att beskriva det även fast jag minns det glasklart, hur min tre år äldre vän kastar gelehallonet i sanden istället för i sin mun.



Av brist på en bättre beskrivning så kändes det som ett starkt sug i magen. En explosion av känslor. Allt detta hände på mindre än två sekunder. Jag tittar frågande på min kompis, som sneglar tillbaka, leende.


”Spelar det egentligen någon roll för dig om gelehallonet hamnar i min mage eller på backen?”



Hans fråga ställdes just som jag satt mig på bildäcket, greppat händerna runt kedjorna, lutat mig bakåt och sträckt ut båda benen för att få fart på gungan.


”Näe, egentligen inte...” Svarade jag fundersamt, medan gungan fick upp farten alltmer.


.........





Ett gelehallon på backen eller i munnen, spelar det någon roll egentligen? Svaret är både Nej, egentligen inte och Ja, det spelar en himla stor roll. 



Det spelar roll om du säger tack och äter det eller om du slänger det på marken för huruvida du ska få en chans till. Det som till synes inte spelar roll kan vara precis det som det handlar om.

Varje tillfälle då du tänker: ”Det här gör varken av eller till” eller "vad spelar det för roll?" så kan det vara en av de där möjligheterna att verkligen sticka ut från mängden.


 Tänk om det faktiskt spelar roll.

Faktum är att det är det lilla som gör störst skillnad i det stora. Det är i detaljerna vi skiljer de riktigt bra dagarna från de mediokra, eller hur?

Det kan vara att hålla upp dörren, le, fråga om fler än du vill ha kaffe, komma i tid till mötet, hålla en vänlig ton i alla kundsamtal, lägga ifrån dig mobilen på lunchen. Där har vi våra gelehallon.

Att överträffa förväntan handlar om alla de där tillfällena då du inte hade behövt, men gjort det ändå.

...........

Okej, så hur slutade historien med kompisen? Hans nästa fråga var:


”Vad bra, kan jag få en till då?”



”Inte en chans!” Svarade jag triumferande medan jag tog upp ännu ett gelehallon ur påsen och stoppade det i munnen.

Så fort du tror att något litet inte spelar roll: Tänk gelehallon!


Skrivet av Olof Röhlander, Licensierad mental tränare - Årets Talare 2011
olof@upphopp.se | www.upphopp.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar