lördag 18 juni 2011

Från påslagen till avslagen

Att hela kroppen behöver både aktivitet, rörelse och vila, återhämtning för att växa och utvecklas håller nog de flesta med om.Trots det så tror jag att det är många som kör på för fullt på ett sätt som inte alltid är så hälsosamt. Tid för reflektion och stillhet är kanske inget som ges plats och som prioriteras. Själv har jag inte alltid haft helt lätt för att hitta en balans mellan dessa men genom åren så har jag blivit bättre och bättre på det. Jag har övat mig. Och övar.

Jag är övertygad om att kroppen är smart, även om det inte alltid känns så. Om vi inte själva lyssnar och gör vad vi kan för att skapa en så god balans som möjligt så tror jag att kroppen ser till att fixa det på egen hand och då blir det troligen på ett helt annat sätt än vi själva tänkt oss, allt från förkylningar till avslagna revben eller någonting helt annat. 


För den som följer mig i Forms utmaning vet att ett av min av mål är just att ”... ha en god balans mellan aktivitet och "aktiv vila - återhämtning" i form av yoga, meditation, massage, avslappning”. När jag till en början formulerade det målet tyckte jag själv att det var ett konstigt mål. Det borde ju fungera av sig själv, tänkte jag. Men gjorde det det på det sättet som jag ville? Även om jag var en god bit på väg så kände jag att målet kunde vara bra för mig.

Jag tror på att sätta ord på saker. På saker som man ska/vill, det hjälper till att ge riktning och fokus. Och det viktigaste av allt handling. Jag tror även på att genom att tillföra goda saker och små förändringar så skapar man inte "bara" långsiktiga resultat... utan man skapar långsiktiga fantastiska resultat!

Gårdagen bjöd på god måluppfyllelse :-) Först träning, därefter massage. Från att ha varit totalt påslagen blev jag totalt avslagen. Märkliga kontraster. Jag tackar och tar emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar