måndag 9 februari 2015

Näring och njutning

Den här veckan sätter Forms utmaning igång, där alla som vill ha en boost i sin träning och hälsa kan och får vara med. Själv har jag tänkt att vara med. Ett suveränt tillfälle att fylla på mig/sig själv på olika sätt, i både kropp och själ, tanke och hjärta. Kanske tillföra ytterligare goda vanor, kanske göra på ett annat sätt en det jag/man sedan tidigare är van med, kanske upptäcka helt nya saker? Sluta med något och/eller börja med något? Att skapa förändringar kan vara utmanande på många sätt, särskilt när de ska vara bestående och inte en tillfällig nyck. Men också lätt och enkelt... det handlar om att bestämma sig och GÖRA. Låta då, sedan bli ett NU!

Själv har jag en övertygelse om den magnetiska dragningskraften :-) En god vana, skapar oftast flera! Sedan handlar det ju om att "våga" identifiera och formulera sina mål och det man vill uppnå. Vad är det Du vill, önskar och behöver för att må så bra som möjligt? Vad är det Du vill skapa? Trivs Du med tillvaron? Vad vill Du ha mer av? Mindre av? Jag tror att det är bra att ställa dom här frågorna till sig själv och LYSSNA till svaren - inte alltid helt lätt... Särskilt inte när man får ett nja... eller nej på frågan om man trivs... eller på frågorna "Är det så här jag vill ha det? Är det så här jag vill må?"

Även om det inte har med Forms utmaning att göra så kan jag säga att jag redan är igång :) Och just nu känns det väldigt, väldigt positivt. En stor förändring för mig är att jag (efter mycket om och men) bestämde mig för att gå ner i arbetstid from februari och framåt. När beslutet väl var taget så kan jag säga att både kroppen och framförallt själen har tackat mig! Energi har frigjorts på ett sätt som jag inte kan beskriva! I onsdags var jag ledig! Under fm. tog jag fram skidorna som inte varit framme på flera år och tog en tur, sedan blev det varm choklad i mysbyxor och raggsockor. Där och då; livskvalité! Näring och njutning!

Små förändringar, ett steg i taget, kan skapa nya goda vanor och stora resultat! Inspirerad och motiverad av både mig själv, gårdagens föredrag och utmaningen så tog jag tillfället i akt att ta en liten extra sväng från jobbet och hem idag. Inte bara från punkt A-B. Ingen lång promenad utan en sväng på 2 km. ungefär. Skönt med både extra luft och steg. När jag kom hem fixade jag i ordning en god man tager vad man haver-smoothie (hallon, banan, avokado, kokosmjölk) och en kopp kaffe. Förresten så har jag har även hoppat över knäckebröds ätandet vid lunch idag... 




Tips: frys in bananer i bitar för att sedan ha i smoothie eller glass.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar