lördag 28 februari 2015

Pizzakväll

Att experimentera i köket tycker jag är kul.
Testa och prova nytt.
Naturligtvis även köra på dom säkra korten, det som jag gjort förr och det som jag redan vet smakar gott. 


Med åren har mitt intresse och nyfikenhet för kost, näring, hälsa vuxit. 
Intresset och nyfikenheten har byggts på med mer och mer kunskap. 
Och erfarenheter.
Jag är ingen förespråkare av dieter eller quick fix.
Inte heller pekpinnar.
I grunden tror jag på ren, naturlig mat med mycket grönsaker.
Näring och njutning, för både kropp och själ.
Mat ska få oss att må bra.
Inifrån och ut.
Utifrån och in.


Ibland när jag ser ett recept kan jag tycka att det låter konstigt. Och bli fundersam till hur det kommer att smaka. Men jag vågar ändå prova ;-) Som ikväll. Pizza med en botten gjord på blomkål. Hm?! Intressant... För några veckor sedan testade jag att göra pizza med en botten på köttfärs, den blev riktigt god!


Kvällens pizza då? Ja, den blev också riktigt smarrig. Även om jag hade önskat att botten blivit lite knaprigare och hårdare. Kanske ska jag prova att ha lite mer mjöl i smeten/degen nästa gång?


Botten fylldes med en kronärtskocksröra och därefter fikon, chevre, valnötter och allra sist babyspenat och lite honung som ringlades över.


Vill Du också testa?
Här kommer receptet till blomkålspizzan;
Botten:
1/2 blomkålshuvud (ca 400 g)
2 ägg
salt
peppar
 ca 1 msk kokosmjöl*
*Kan bytas ut mot t.ex. fiberhusk eller något annat mjöl. Mängden kan variera eftersom det beror på hur vattnig blomkålssmeten blir.

1/2 gul lök
2 vitlöksklyfta
1 burk kronätskockshjärtan
100 g chevre
4 färska fikon
1 näve valnötter
1 tsk honung
 babyspenat
 ev. riven ost

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader, mixa sedan blomkålen till fint mjöl i en matberedare eller riv med ett rivjärn. Pressa ut så mycket vätska du bara kan ur blomkålen genom att forma den till små bollar och pressa, precis som när man gör snöbollar. Blanda samman blomkålen med alla övriga ingredienser för pizzabotten. Det kan hända att du behöver tillsätta lite mjöl eller fiberhusk beroende på hur mycket vätska du lyckats pressa ur blomkålen. Smeten ska vara fuktig men inte vattning. Om du tänkt ha ost på din pizza kan du riva ner ca 1/2-1 dl av valfri ost i smeten vilket kommer hjälpa botten att hålla ihop riktig bra. Lägg ett bakplåtspapper i en plåt och forma din pizzabotten. Se till att du trycker ut smeten ordentligt så du får en tunn och fin botten. Tips: lägg på gladpack och kavla eller tryck ut degen/smeten.

Grädda i ugnen i ca 15 minuter till du ser att botten börjar få lite färg. Skiva upp fikon och chevre.  Hacka upp lök och vitlök och stek till det blir mjukt. Mixa lök, vitlök och kronärtskockorna i en matberedare till det får en slät och krämig konsistens. Bred lök- och kronärtskockskrämen över pizzabotten och dekorera sedan pizzan med övriga ingredienser utom spenaten och honungen. Sätt in pizzan i ugnen i 10-15 minuter så osten smälter och blir gyllenbrun. Ringla över lite honung och strö över babyspenat innan du serverar.

Här kommer receptet till köttfärspizzan som jag testat tidigare (meatzapizza):

Botten:
500 g. nötfärs
örtsalt
timjan
(använd dina favoritkryddor och lite salt)

Hemmagjord tomatsås med vitlök, paprika, lök, oregano, färsk basilika.

Champinoner
Bacon
Bladspenat
Rödlök
Oregano
Några ägg (vilket jag själv hoppade över när jag lagade den för första gången).

Gör så här:
Förbered och koka din egna tomatsås. Sätt ugnen på 200 grader. Krydda  och blanda nötfärsen till pizzabotten. Tryck ut den på ett bakplåtspapper i en långpanna (ta ingen vanlig plåt eftersom köttfärsen släpper i från sig vätska), den kommer också att dra ihop sig och minska med ca. 20 %. Ta på tomatsåsen. Lägg på övriga ingredienser. Avsluta med att krydda med lite extra oregano och knäck över några ägg. Grädda i ugnen i 20 minuter. Häll av vätskan som bildats under gräddningen och flytta över till ett uppläggningsfat.

Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar