söndag 17 maj 2015

Springglädje och en stolt moster

 Igår var det Knivsta marknad här i Knivsta. 
En av höjdpunkterna i samband med marknaden är helt klart Valloxen runt. Valloxen runt som är ett välarrangerat lopp för alla! Nytt för i år var både starttiderna och bansträckningen. Ett stort plus i kanten för båda dessa förändringar! Om man som deltagare både vill springa, besöka marknaden och tivolit så gjorde årets förändring det betydligt mycket lättare. 

Arrangörerna hade även lyckats med bedriften att skapa ett prefekt spring och marknads väder, man kan ju inte bli annat än imponerad!

I går hade jag glädjen att få springa 2 lopp. De ena visste jag inte om förrän uppvärmningen på 1 km. loppet drog igång ;-) När min ena väns kompis inte dök upp som planerat så fick jag lassa av mig mina saker och hoppa in som sällskap istället! Glädjefyllt och ärofyllt - jag är en stolt moster! Det är verkligen häftigt och härligt att se alla dessa barn, fulla av iver och förväntan, som först värmer upp och sedan när startskottet går ger sig av i en fart som ibland är svårt att hänga med i! Det blev en koncentrerad och fokuserad kilometer och också med prat oss emellan och vid målgång bullkalas för min vän. 

Min egna bulle fick vänta lite, istället letade jag upp mitt nästa springsällskap. Min andra vän och hennes brorsa. För brorsan var det ett nyårslöfte som infriades; att springa loppet tillsammans med oss, och skorna var köpta i fredags. Vi förbereder oss helt klart på olika sätt ;-) Min vän och jag har förberett oss på ett annat sätt; vi har varit ute på en del olika rundor under våren, där vi varvat spring, jogg, gång och varje gång massor av härligt prat!

 Årets bana var lättsprungen, skön och det gick bra för oss! Återigen en stolt moster! Och en stolt och glad vän! På slutet av loppet började min vän prata om "att hon inte skulle kunna/orka springa in i mål för backen"... Men vilket trick ;-) Gissa vem som passerade mållinjen först av oss!? 

Innan det var dags för prisutdelning, där även priser lottas ut bland löparna, så bjöd min restaurang gänget; mina medlöpare och några av våra supporters, på god mat som stod hemma i kylen och väntade. Smidigt och gott!  

För oss blev det sedan även en sväng på marknaden och tivolit. 
Senare på kvällen kom den verkliga överraskningen!
Och i efterhand förstår jag varför det var så viktigt att jag skulle komma hem till mina vänner i går kväll! Där väntade ju medaljutdelningen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar