lördag 12 februari 2011

Stopp

Det finns perioder då det kan vara lätt att hamna i ”antingen eller”- fällan. Jag tycker inte om när jag hamnar där. Jag har väldigt svårt för kategoriskt, ”fyrkantigt” tänkande, vare sig det är hos mig själv eller någon annan.

Svart – vitt. Ja – nej. Allt – inget. Bra – dåligt osv. Oftast finns det så enormt mycket däremellan och runt omkring om jag/man vidgar mitt/sitt tänk och seende. Har du tänkt på hur många nyanser och variationer det faktiskt kan finnas? Ibland handlar det om att våga prova. Kanske göra på ett annat sätt än jag/man vanligtvis gör. Våga vara öppen & nyfiken. Jag tycker om att se möjligheter och olikheter! Jag tycker också om när andra människor gör det.

Själv kom jag på mig själv med att ha en sån´ här här färdig bild av ”allt eller inget” när det gällde utförande av benböj. Snabbt dök en bild upp då jag tänkte och såg mig själv med maxvikt (=tungt) på skivstången och max antal utförda reps. Tanken blev då: ”Nej, inte just nu. Benböj fungerar inte”. Sedan blev jag påmind. Det behöver inte vara antingen max eller inga alls. Det finns variationer.

Jag är glad när jag blir medveten om de här tankefällorna/banorna... så att jag kan ändra och styra om... så att jag kan skapa mig en annan bild... göra/agera på ett annat sätt och garanterat få ett annat ”resultat”... oftast fungerar det lätt & enkelt :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar