söndag 15 maj 2011

Odlingens magi :)

Nu har jag påbörjat sådden vid min kolonilott. Det hela började egentligen som en utmaning till mig själv för några år sedan. Jag hade då en idé om att jag skulle vilja odla egna grönsaker, jag hade även en idé om att jag antagligen skulle tappa tålamodet mitt i säsongen när ogräset skulle rensas bort. Men jag förvånade nog mig själv en aning under min första säsong, jag upptäckte att det kunde vara både rogivande och meditativt att rensa ogräs. Självklart var jag både glad och stolt när jag kunde skörda och njuta av mina egna grönsaker. Jag minns så väl när de första sockerärtorna hade kommit... Jag hade varit ner några dagar tidigare men då hade det inte funnits några och när jag nu några dagar senare kom ner och upptäckte alla dessa fantastiska sockerärtor, ja, då blev jag nästan som ett barn på julafton :)

Nu är det min tredje säsong som odlare. Jag upphör nog aldrig att förvånas och fascineras över fröna & odlingens magi :) 

Jag tycker verkligen om att hålla på och gräva, kratta, så, rensa och skörda så klart :) Idag har jag krupit runt på kolonilotten, tid och rum försvinner, huvudet blir tomt på tankar, jag har känt doften av jord på nära håll, lyssnat på fågelkvitter & på vinden i träden, njutit av regndropparna och solen allt medans mina händer har grävt & sått.   



Samlar ihop det jag behöver. På med dom oömma fritidskläderna ;) Med en säck jord över axeln och resten av de redskap och frön som jag kan tänkas behöva promenerar jag iväg. Tur att jag har starka axlar... :)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar