onsdag 2 maj 2012

Jord

Sedan några år tillbaka har jag odlat på en egen kolonilott. Både grönsaker och blommor. Jag är nybörjare på området och lär mig efter hand, för att lyckas med sin odling så har jag upptäckt att de bästa egenskaperna är kärlek och tålamod :-) Från att ha startat som en utmaning till mig själv så har mitt odlarintresse vuxit med tiden. Det är något speciellt att gräva i jorden, sätta små frön, följa processen... vattna... rensa ogräs... och så småningom få njuta av skörden :-) Allt är naturligt och gott! 

Sent i höstas hade jag sådana ambitioner inför årets odlarsäsong. Om hur jag skulle utöka min odling med nya grönsaker, hur jag skulle för så under våren för att så småningom kunna plantera ut små plantor. Men det har inte alls blivit så. Allt har liksom kommit av sig. Ett kort tag tänkte jag stå över helt med min odling i år. Men så har jag bestämt mig för att fortsätta trots allt - även i år. Det blir inte alls så som jag hade tänkt mig från början utan det blir på något helt annat sätt, utifrån dom förutsättningar som är nu. Det blir vad det blir och just nu är det också helt okej.

 Och igår började jag gräva, vårgräva och förbereda för sådd. Jag tycker verkligen om att dra på mig "trädgårdskläderna", bohemen och torpargumman i mig trivs ;-) Förutom några skavsår i händerna så kändes det riktigt bra, jag är glad för att jag har en vältränad kropp, det är tungt att gräva om :-) Jorden har blivit lättarbetad, just nu så finns det ingen ogräs som jag behöver tampas med ;-)

Doften av jord är härlig, tycker jag. Och fågelkvitter. Och stillhet. Det är som ett styrkepass med allt grävande samtidigt som det är rogivande och meditativt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar