måndag 22 december 2014

Julens budskap

De senaste dagarna har festligheterna på Form avlöst varandra! I fredags hade vi en härlig oj, jag höll på att skriva familjefest men jag menar personalfest ;-) Och igår var det dags för en av höjdpunkterna, så här strax innan jul, nämligen årets julkavalkad. Den borde finnas med, allra högst upp, på allas ev. to do listor så här i juletid.

Man behöver inte vara (spinning)frälst för att vara med även om det fanns risk/möjligheter för att bli det igår ;-) Själv har jag inte varit på spinning på evigheter, minns faktiskt inte när. Därför passade det extra bra att få vara med i går.


Den som tror eller anser att spinning bara är spinning har helt fel! I går bjöds vi med på både bergspredikan, bibelord, skön sång av jungfru Maria, vi fick även ta del utav en av gåvorna från en av de tre vise männen, dock inte guld, rökelse och myrra utan en... tröskel. Och inte vilken tröskel som helst! Vi bjöds även med på en konsert i klassiska toner. Och som om inte allt detta vore nog så dök plötsligt Carola upp med alla hennes hits!


Jag landade tidigt, ställde in cykeln och kände mig redo. Träningsvärken från mitt senaste Pt-pass hade precis försvunnit. Trodde jag. Men efter 1 1/2 timme trodde jag något annat! Kombinationen av rester av träningsvärk och mjölksyra var inte den mest välsmakande coctailen. Hua mina lår! Jag har flera olika knep som jag brukar använda mig av när det blir så här. Inga hemligheter men kanske inte helt tydliga och synliga för utomstående. Ett av dom är att ge mig själv ett leende. Jag tror att det ger en signal till kroppen att det "här är något bra". Och jag tror att man - jag - kan bli vän med mjölksyra :-) Den kan helt enkelt omvandlas till en kraft och energikälla.


Jag var redo för passet men inte klockan tydligen.
Den fick fnatt redan från början, vet inte vad som hände, enligt den så är jag upp i 80 % av max redan vid uppvärmningen.

Klockan levde sitt liv och jag mitt, passet igenom.

Vartefter klockan närmade sig 10 så fylldes salen på. 
Och plötsligt, när klockan blivit 10:00, började en mäktig stämma ljuda genom rummet som avslutades med...
... "välkommen till forms spinningkavalkad och denna bergpredikan".
Strax därefter gjorde han entré.
Frälsaren.
Inte bara Forms frälsare.




Spinningfrälst eller ej, det spelar ingen roll :-)
Vi får med oss många kloka ord allt medans benen snurrar runt, pulsen ökar och svetten bryter fram.


Julens budskap går vidare och hur märkligt det en kan låta så kommer en skön sjungandes jungfru Maria in och tar vid. Allt medans musiken görs i ordning ljuder Ave Maria genom salen. Hon börjar med att bjuda med oss upp i en uppförsbacke. Som tur är lutar det inte uppför hela tiden, efter uppförsbackar brukar det ju plana ut eller luta nedför. På en spinningcykeln kan man dock inte vara helt säker på att det stämmer. 



Efter uppför och nedför, snabbt och tungt får vi träffa en av de vise männen. Den här vise mannen har med sig en tröskel som gåva. En tröskel som vi hamnar både under, på och över vartefter puls,  andhämtning ökar och svårigheterna att prata obehindrat ökar. Denna fantastiska mjölksyratröskel!


När julens budskap nått oss alla kom denna stiliga man och bjöd med oss på en konsert.
Till klassisk musik.
Självklart blev takten extra viktigt under denna konsert.
Takten på våra ben.



Med fast hand och tydligt dirigerande guidades vi igenom pampiga musikstycken.
Häftigt att spinna till klassisk musik!


Och som pricken över i dök hon avslutningsvis upp.
Självaste Carola!
Och naturligtvis hade hon med sig alla sina hits.
Och självklart alla sina fläktar :-)





Trött i kroppen och samtidigt med en fantastisk nöjdhetskänsla i kroppen avslutades dessa fantastiska timmar med mys fika.
Mmmm...

  
Så underbart!
2 timmars spinning, där några av budskapen gått fram,
det är det här julen handlar om och övriga året också:
träning, hälsa och välmående! 




TACK till er som guidade oss igenom gårdagens spinningkavalkad,
så fantastiskt bra, roligt och givande :-) 
Jag är glad för att jag valde att vara med! 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar