söndag 7 augusti 2011

Naturens skafferi


Visst är det härligt att kunna ta tillvara en del av det som naturen har att erbjuda? Jag har känt mig lite som en ekorre de senaste dagarna. En liten samlare som börjar se om mitt höst och vinterförråd ;-) Jag har plockat svarta och röda vinbär. En del bönor har skördats och stora squash har tagits om hand. Allt har sedan hamnat i frysen till kommande behov.


Kanske minns Du mina funderingar, på försommaren, om det skulle bli baseballträsoppa även i år? Dvs. soppa gjord på övervuxna squash som är stora just som baseballträ ;-) 
Och... ja det har det blivit! 


Färdig soppa tar alldeles för mycket plats i frysen så jag har gjort i ordning soppkoncentrat, så nu är det bara att tillsätta buljong och ev. andra tillbehör så är soppan ätklar.
Gott och praktiskt :-)

Något annat som jag ätit en hel del av den senaste tiden så är det "squashspagetti".
Spagettin passar utmärkt att ha i sallader, och jag är ju en stor salladsätare så det passar perfekt. Det finns grönsakssvarvar men själv använder jag mig av en osthyvel och kniv, vilket också funkar fint, inte lika modernt kanske men spagetti blir det...

2 kommentarer:

  1. ÅÅÅÅÅ vad fint. Jag blir riktigt avis.
    Baksidan med att vara ute på resande fot hela sommaren
    är att gå miste om detta. Jag blir oxå ekorre på hösten;
    tror det är genetiskt. Vad mycket fint du fått fram - fantastiskt.
    Nikis pappa har världens bästa recept på squash-rätter, bla en ugnsrostad
    med olja, vitlök, salt & peppar + örter. Mmmmmm...

    SvaraRadera
  2. Tack Anna :-)

    Det är något speciellt att själv så frön och odla, jag tycker om att följa processen, kärlek & tålamod.

    Trots snigelpartyt i början av sommaren så har jag fått äta squash på både längden och tvären, jag tar gärna emot tips, idéer och recept :-)
    Kram från Anna-Lena

    SvaraRadera