lördag 9 juni 2012

Dag 1 och 2

Jag har haft en period av brist på inspiration kring kosten. Både när det gällt att planera, förbereda och ibland även vad och på vilket sätt (stress) jag stoppat i mig. För att förhoppningsvis väcka inspirationen så har jag startat en reningsperiod igen med hjälp av kosten. Jag är inne på dag 2. De första 3 dagarna innebär att jag/man dricker greens, dag 4-10 innebär att jag/man äter vegetarisk kost med en bas av mycket gröna bladgrönsaker. Man utesluter koffein, alkohol, socker, mjöl, mejeriprodukter. Den här gången dricker jag även proteindrinkar under dessa första dagar. När jag tidigare gjorde en sådan här reningsperiod så fortsatte jag med att äta enbart vegetarisk kost en lång tid efter dessa 10 dagar. Nu äter jag även kyckling, fisk och ägg igen, som jag tycker är gott, och även rött kött men det äter jag sällan. Jag tycker om att ha ett avspänt förhållande till kosten samtidigt som jag vill ge mig själv goda förutsättningar :-)

Syftet med att göra en sådan här reningsperiod kan ju naturligtvis vara olika mellan olika personer om varför man gör det och även fylla olika syften mellan gångerna man själv gör det. Det man kan vara säker på är att det påverkar hela kroppen, på ett bra sätt, både fysiskt och mentalt. Själv har jag olika tankar och syften med den här perioden. Jag tror och hoppas att den kommer att väcka mer av min inspiration kring kosten igen :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar