måndag 4 juni 2012

Peptalk


Här kommer veckans peptalk, skrivet av Olof Röhlander:

VISDOM FRÅN VISINGSÖ

Den första juli år 2002 gjorde min dåvarande flickvän slut.

Hon hette Anja och jag satt i bilen hem från Kalmar med detta faktum i följe. Jag var inte helt förstörd över att det tagit slut minns jag, men helt klart desillusionerad och allmänt nedstämd över att det inte hade hållit.

Fredagen samma vecka valde jag att göra något som jag i efterhand förstått är relativt unikt. Något jag nu är rätt stolt över.

Jag satte mig i bilen med ett gäng böcker i baksätet, ett anteckningsblock, lite träningskläder och sen körde jag till Gränna och parkerade bilen nere vid hamnen. Därifrån tog jag färjan över till Visingsö, tog in på ett vandrarhem och stängde av mobilen över helgen.

Syftet var enkelt. Jag hade tappat bort mig själv lite i den där relationen och när det nu var över så såg jag det som en chans till en nystart. Men för att få till det behövde jag komma ifrån alla snurrande hjul för ett slag. Därför åkte jag till Visingsö den där helgen.

Jag sitter nu, tio år senare, med de anteckningarna framför mig. Jag har nämligen kvar allt jag skrivit ned genom åren, det är så roligt att läsa eftersom det dels säger mycket om ens tankar och även vad som var viktigt då och hur det sen gick.

Jag skulle kunna berätta hur jag gjorde då för att sätta upp nya mål. Men det är inte innehållet som räknas, det är planen som räknas. Istället för att berätta hur du kan göra för att sätta upp bra mål, önskar jag bara att du gör det.

En lista på mål är bättre än ingen lista. De bästa träningspassen är de som blir av, eller hur?

För det handlar om dig. Det handlar om livet. Att finna sin mening, glöd, hjärta. Att inte bara förstå sig själv och vad som hänt utan också förstå varför man gör det man gör. Vad som egentligen spelar någon roll.

En sådan helg kan hjälpa till att klargöra allt det där. Det behöver inte vara krångligare än så. Man vet inte alltid vad man sysslat med förrän man slutat göra det eller åtminstone kan se det lite grand utifrån. Därför är det bra att lämna hemmet som jag ser det, bara miljöombytet gör mycket.

Så, att stanna upp hjulen en aning, reflektera, kolla av livsriktningen och smida nya planer igen låter som väl investerad tid, eller hur? Du kanske behöver det mer än du anar, speciellt om det varit mycket som hänt i livet det senaste.

Ett av de mål jag skrev upp där var att inom tre år gifta mig med världens bästa tjej. Det tog fyra år och elva dagar, men ändå. Det funkar!


Licensierad mental tränare - http://www.upphopp.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar