söndag 5 augusti 2012

Från frön till plantor

Det är något speciellt med att gå ner till kolonilotterna
och skörda mina egna grönsaker, det är en härlig känsla :-)

 Varje säsong blir jag lika fascinerad över naturens egna växtkraft.
 Nu kan man njuta av det som från början bara var små frön och spirande grönt...



Idag blev det en liten skörd av potatis, lök, bönor, sparrisärt och svarta vinbär :-)
Både potatis och sparrisärt är nytt för i år för mig. 
När jag beställde mina fröer så stod det  "att det är tålamodsprövande att skörda de små baljorna. Det behövs ganska många för att få ihop till en maträtt".
Jag fastnade just för "tålamodsprövande",
det verkade ju vara den perfekta grönsaken för mig att odla ;-)

 Baljorna ska skördas när de är ganska små och de är kamoflagefärgade där i landet men lätt skördade när man väl ser dom och goda efter att man förvällt dom en kort stund.
Jag serverade dom varma med lite smör.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar