söndag 5 augusti 2012

Friskt och gott :-)


Av dagens svarta vinbär provade jag att göra svartvinbärssoppa.

Fjärran från bla. Ekströms frukt- och bär soppor där ingredienserna brukar börja med vatten, socker och om man fortsätter att läsa det finstilta så hittar man efter ett tag ingrediensen bär och en massa annat...

I min soppa är det:

1 liter vatten
1/2 liter svarta vinbär
1 dl. äppeljuicie, koncentrerad (jag körde i råsaftcentrifugen)
4 msk. agave (jag tog bara två)
4 msk. potatismjöl

Vatten, juice och bär kokas i 15 minuter. Potatismjöl rörs ut i vatten och tillsätts under vispning tills soppan tjocknat. Mixa soppan slät, tillsätt agave.

Topping:
4 msk. kokosflingor
1 dl. bovete- eller nakenhavreflingor, rostade (jag tog havregryn)
4 msk. torkade blåbär
2 tsk. agave

Rosta kokos med flingorna/grynen i någon minut i en stekpanna, rör i torkade blåbär och ringla över agave. Blanda runt och torka en stund. Soppan kan serveras varm eller kall.

Jag tycker att soppan blev supergod men det var lite blandade
 miner och uttryck från de som fått smaka:-)
Allt från "det passar inte min smak", "den är för sur", "säkert nyttig men...", "surt men gott".

Prova och se vad Du tycker :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar