lördag 29 september 2012

En skitdag

Idag har jag haft en riktig skitdag ;-)
I den bemärkelsen att förmiddagen har tillbringats nere på kolonilotterna och jag har skyfflat dynga. Det börjar bli dags för odlingsområdet att gå in i vila.

För en vecka sedan körde vi lass på lass, skottkärra efter skottkärra, och la i högar på lotterna.
Idag var det dags att börja gräva ner och gräva om.
Det finns fortfarande en del kvar i jorden, bla. betor, palsternackor och lite annat.
Men där grödorna är upp plockade har jag påbörjat höst/vintervilan.
Det är rätt tungt att gräva om och en aning monotont, spadtag efter spadtag.
Trots att det är både tungt och monotont tycker jag att det är skönt.
I mitt huvud finns inte många tankar när jag står där och gräver.
Det som dyker upp försvinner tämligen fort.
Det finns något vilsamt och stilla i det hela. Meditativt.

Även om jag redan nu ser fram mot nästa års odlingssäsong så är det något skönt med höstgrävningen. När det är dags att sätta punkt för den här gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar