söndag 2 september 2012

N o N

På mitt jobb är det just nu flera kollegor som börjat att intressera sig för kost och näring. Allt från viktminskning, GI och raw food. Jag får en hel del frågor kring det. 
Intressant och kul tycker jag! 
Samtidigt har jag ibland fått frågan om jag aldrig äter onyttiga saker.
Det är också spännande, tycker jag. Det är klart att jag gör!
Inte alltid men ibland och jag väljer tillfälle :-)

 Något som kan vara lätt att fastna i för en del är kalorier och viktminskning. Det målet i sig är ju inte fel men jag själv vill gärna se och tänka utifrån ett näringsinnehåll/näringstäthet snarare än energiinnehåll.

Jag tycker att det är intressant hur man själv kan förändra sitt egna tänk och förhållningssätt kring kost och näring. Själv har jag gjort stora förändringar genom åren :-) Och fått resultat vartefter :-) Nyfikenhet och vilja är alltid en god början.
Det har funnits perioder då jag tänkt "protein = bygga muskler". Det stämmer ju i och för sig men proteinet har ju även en massa andra viktiga uppgifter i kroppen.
Min näringslära kurs, som jag gick i höstas/vintras och den personliga träningen har vidgat och fördjupat mina kunskaper ytterligare. Och även skapat ännu mer nyfikenhet, inspiration och fascination :-) 

Ett enkelt vardagstips när det gäller kosten är att planera och att förbereda. 
Och skapa medvetna val och ibland alternativ.

N o N, näring och njutning, ingen diet eller program utan en livsstil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar