måndag 20 maj 2013

Anmäld :)

Lördagens lopp har givit mig mersmak :) Jag vill springa flera lopp! Redan nu är jag anmäld till ett lopp, men det går inte av stapeln förrän i slutet av september. Förhoppningsvis dyker det upp något annat lopp innan dess...

Loppet i september har jag sprungit tidigare. I år är det tio år sedan sist, så jag tänkte att det vore roligt med ett 10-årsjubileum :)  Det är ett lopp som betyder lite extra för mig ur flera olika aspekter. Det var mitt första springlopp någonsin:)

När jag sprang det första gången hade jag varit i gång med min Form träning under några år och var i färd med att genomföra tjejklassikern. Jag ansåg mig verkligen inte som en person som sprang några lopp, under flera års tid hade det också varit omöjligt pga. långa och envisa skadeperioder. Men nu ingick det ju i klassikerna så på något sätt skulle jag genomföra det.

Med en del löpning (väldigt lite), massor med Formträning och någon märklig matematisk kalkyl trodde jag då att min tid skulle bli 70 minuter. 5 km. sprang jag ju på 30 minuter, då skulle ju 10 km. gå på 60 minuter och jag hade även hört att det var väldigt kuperat och jag skulle ju inte orka hålla samma tempo rakt igenom så 70 minuter verkade rimligt.

Min fantastiska tränare sa att jag hade fysisk och mental kapacitet att springa på 60 minuter. Jag minns så väl vad jag tänkte då! Jag sa det nog inte högt men det som for genom mitt huvud var "stor risk". Stor risk!? Ja det har hänt en del i mitt tänk sedan dess ;) Men kanske var det också i den kommentaren som något omedvetet frö tog fäste... Vid flera tillfällen, veckan innan loppet, så dök det upp som en måltavla framför mig där det stod 58. Bilden dök upp gång på gång... Jag slog snabbt bort den för den var ju så orimlig, jag hade ju min matematiska kalkyl ;)

Jag kan fortfarande minnas känslan när jag sprang i den kuperade terrängen där ute på Lidingö, lyckan och glädjen över att över huvud taget kunna springa men också på hur bra det kändes och gick :) Och klockan? Ja, jag tycker fortfarande att det var som magi för den stannande på 58,05!

Jag har med åren lärt mig att matematiska kalkyler inte är särskilt hållbara däremot kan uttalde och tydliga målsättningar vara det :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar