torsdag 23 maj 2013

Lägereld och lång trappa

Det blev ett fint yoga pass för mig/oss i går :)

Jag blir mer och mer övertygad om att yogan har effekter på mig på ett sätt som inte går att förstå eller förklara. Och det är ju inte heller nödvändigt. Även om jag samtidigt, ibland, verkligen vill förstå och förklara vad det är som "händer" och kommer till mig i samband med yogan. Visst blir kroppen, musklerna och binväven både rörligare och smidigare men för mig är det så många andra dimensioner som också berörs och påverkas.

Som jag berättat tidigare så brukar jag ha en intention inför och med passet när jag landar på yogamattan. Igår var det som om jag letade efter ord, men istället för att något ord dök upp så dök det upp en bild av en eld, en fin, flammande orange eld på näthinnan :) Där och då tog jag bara emot bilden, utan att analysera eller riktigt förstå vad den betydde...

Samtidigt som positionerna hålls ett tag så upplevde jag samtidigt ett skönt flöde i rörelserna och andetagen. Under passet får vi med oss två frågeställningar: vem är jag? Och vem vill jag vara?

Passet avslutades med en guidad meditation som jag upplevde som väldigt skön, även om jag inte har helt lätt att återge den för jag försvann bort....:) Den började med att man skulle tänka sig att man stod högst upp i en trappa. För mig blev trappan väldigt tydlig men det var ingen trappa som jag sett förut. Steg för steg guidades vi nedåt, varje steg som vi tog blev upplyst. Själv vet jag att jag hann tänka/känna att jag kände mig så trött... att benen liksom inte orkade ta stegen, att trappan var så lång... i nästa stund hade jag nog hamnat längst där nere utan att riktigt veta hur det gått till för jag bara försvann bort. Själv hade jag helst legat kvar där nere en lång stund för det kändes ännu jobbigare för mig att ta mig upp igen.

Jag tycker att det är både märkligt och spännande hur meditationer och olika typer av avslappningsövningar påverkar mig. Själv blir jag ofta väldigt "off", hela jag påverkas. Gårdagen var inget undantag. När jag kom hem plockades linserna ur i en hast, jag drack lite vatten och gick sedan och la mig och somnade i stort sett direkt. Namaste <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar