lördag 22 januari 2011

Ladda ur och ladda i

1, 2 dagar utan träning kan vara helt ok, 3 dagar kan också vara ok (promenader, yoga/avslappning är ej inräknade även om det också är träning), 4 dagar... nja, 5 dagar NEJ! Efter 5 dagar utan träning, vilket i sig är högst ovanligt för mig, brukar det stundtals kännas som om jag skulle behöva sätta upp en varningsskylt på mig själv: ”VARNING FÖR EXPLOSIVT MATERIAL”. Ja, träningen är verkligen betydelsefull och viktig för hela mig. Jag tränar gärna. Ibland har jag fått frågan om jag tränar ofta. Mitt svar brukar då vara: näe. Så brukar jag ibland berätta om hur och vad jag tränar. För en person som inte är en sann träningsentusiast kan min definition på ofta te sig märklig. Jag tror att det är så att för oss som har träning & rörelse som en del i vår livsstil, det handlar inte om antal pass per vecka utan snarare om ett sätt att förhålla sig, ett sätt att leva, där träningen blir en lika självklar och naturlig del som att andas.  

Idag har jag fått köra ett pass i gymmet. Bara genom att börja ta på mig träningskläderna gör att det känns bra och skönt... jag vet vad som väntar... både på ett omedvetet och på ett medvetet plan... snacka om att vara betingad ;-)

När jag kommer till Form vet jag exakt vilka övningar jag ska göra. En kort muskeluppvärmning som följs av övningar för bröst, armar, övre delen av ryggen... det behövs inte många reps förrän jag känner att kroppen börjar svara och är igång. Det känns så skönt... att kunna ta i... att få ta i... fokuserat... ladda ur och i. Vara. Nu. 

Jag är glad att jag har lagt upp en stor del av min styrketräning i splitprogram, på så vis känns dagens pass som ett ”vanligt träningspass” och det är precis, exakt vad jag behövde just nu! Ett vanligt träningspass!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar