söndag 30 januari 2011

Nike Blast - intryck & uttryck

Nike blast – make yourself. Efter alla funderingar hit och dit om jag skulle åka på helgens konvent eller inte så kan jag konstatera att jag är ”nöjd” att jag åkte. Jag tror inte att jag hade känt mig mer ”nöjd” av att stanna hemma. Självklart hade upplevelsen varit annorlunda om jag hade kunnat delta på ett annat sätt. Jag är (nog) en sån´person som gärna vill uppleva och känna betydligt mer med och i hela min kropp, helt enkelt få prova och delta själv... än vad jag hade möjligheter till just nu.

Den här gången var jag med under lördagen och gårdagen bjöd på både intryck och uttryck. Mitt första pass blev ett Multi-intenso Vinyasapass, där jag både deltog en liten del och även tittade på. Instruktören; David Regelin bjöd på en minst sagt, utmanande yogaklass :) Positioner som jag undrar: hur gör man? Det är häftigt, tycker jag, att se personer som kan samordna styrka, smidighet, rörlighet, andning på det mest fascinerande sätt samtidigt som det ser så lätt och graciöst ut, där positionerna snarare blir en blandning av yoga och akrobatik.

Efter det var jag med på något som heter Organic moves (styrka/dans/ rörlighet), roligt, spännande och annorlunda. I klassbeskrivningen stod det så här: ”Dansa som att du plötsligt väckt livsanden, gör dig vågad och pirrig.. följ inte någon annans norm utan din egen. Du snurrar, sträcker och sluter kroppen, böjer dig mot golvet, låter händer dansa i luften. Organic Moves är en individuell träning när det gäller intensitet, styrka, flexibilitet och kreativitet. Det kan bli det roligaste du gjort.... vågar du? ” Instruktören Cecilia Gustavsson gav oss ramar som stöd till olika sätt att dansa och tänka på. Musiken var ju utgångsläget, från ”jordning”, kaos, ordning osv. Till en början kände jag: ”men vad är det här”? Sedan kändes det... fritt och skönt... Jag tyckte även om Cecilias sätt att instruera och hennes sätt att prata och uttrycka sig.

Dagen bjöd även på 2 föreläsningar. Den ena hette Snygg av snygg mat. Jag hade ingen aning om vem och vad föreläsningen skulle innehålla. Det visade sig vara en kock med namn Mattias Larsson. Kort kan jag säga att föreläsningen handlade om njutning, med smaken som drivkraft. I presentationen om sig själv, som fanns på konventets hemsida hade han fått frågan: Hur peppar du dig själv en mindre bra dag? Svaret var: Med Champagne. Ja, alla är vi olika!
Under min andra föreläsning fick jag lyssna på Cecilia Duberg, hennes föreläsning handlade om att vara STARK - På riktigt.

Självklart hann jag med att shoppa lite också. Träningskläder i härliga, lysande färger:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar