torsdag 25 juli 2013

Bland kullor och masar

Vi: jag, mamma, min moster och min kusin med familj har länge pratat om att
det vore kul och roligt att träffas,
träffas utan att det vare sig är födelsedagar, bröllop eller begravningar.
Och nu bestämde vi oss och det blev äntligen av :) 

Jag tycker om sån´t här umgänge och samvaro,
som är så spontant som det nu kan bli när man bor en bit ifrån varandra,
som är otvunget och okomplicerat,
där man träffas för att umgås på ett lätt och enkelt sätt.


Min mamma och jag tog tåget upp till Falun.
Att åka med tåg är ett skönt sätt att resa, tycker jag.
Jag tycker om att sitta och titta ut och se landskapet fara förbi.

Efter att ha mellanlandat en stund i Falun gick vår resa vidare mot Häradsbygden
och Gärde by där min kusin med familj bor.
Gärde by, en liten by som ligger några kilometer från Leksand.
Allt känns väldigt annorlunda där i byn,
så fjärran mot miljön och tempot här hemma.

Vi har haft mysiga och sköna dagar :)


Tuppen, hönsen och kycklingarna har möjligheter att spatsera
 runt fritt i trädgården.


En av dagarna åkte vi iväg till Skinnaråsen,
och där, mitt ute i skogen dök plötsligt ett café med en liten gårdsbutik upp.
I gårdsbutiken såldes egen gjorda tvålar,
fina tvålar som innehöll ingredienser från växter som plockats i närområdet.


Caféet har endast ute servering, vinter som sommar.
Vintertid är det framförallt skoteråkarna som kommer på besök.
Förutom gott fika fick vi ta del av en del av Kays berättelse.
Kay som tillsammans med sin hustru driver caféet.

Kay delade med sig och berättade om vad som hade fört honom dit,
till skogen och fäboden. Från att ha varit framgångsrik inom datorvärlden i Tyskland och rest över världen fick han plötsligt nog. Han och hans berättelse var så... intressant och inspirerande. Så mycket visdom. Jag blev verkligen berörd och fick en känsla av att jag skulle ha velat spela in det han sa eller att jag skulle ha haft ett anteckningsblock med mig, där jag skulle ha kunnat skriva ner en del.


Efter vårat goda, intressanta och givande café besök
tog vi oss vidare till Fäboden.


Fäboden som min kusin med familj äger.
Naturen och vyerna, stillheten och fjärran från moderniteter, det tilltalar mig.
Så vackert!
Här skulle jag ha kunnat stanna i många dagar :)


Något som förvånande mig på väg upp till Fäboden var
 hästarna som gick helt fritt och betade utmed skogskanten,
konstigt att de inte sprang till skogs.





Bad och loppisar hör sommaren till.
Det kan vara spännande att gå runt bland gamla ting, tycker jag.
Skräp och kanske fynd omvarannat.

En av dagarna var det loppis i grannbyn.
 Hemma på gårdarna hade gårdsägarna ordnat loppis och i bystugan hade de ordnat ett café.



Även om jag inte tycker om att ligga still på en strand så kan det vara skönt att ta ett dopp och simma.
Min kusins döttrar övertygade oss om att Kattloka var varmt.


Kattloka som är en liten sjö, som fylls på av smältvatten och regn.

 Definitionen på vad varmt är varierar onekligen ;)
Men när jag väl kommit i var det riktigt skönt :)



Jag är så glad att vi kom iväg till Dalarna, det har varit mysiga och sköna dagar för oss.
Välbehövliga.
Dagar som skapat utrymme och andrum.
Prat och Skratt.
Intryck och uttryck.
Vila och inspiration.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar