fredag 26 juli 2013

Spring och svalkande bad

Under förmiddagen plockades det sallad, squash, sockerärtor och
potatis grävdes upp. I vanliga fall äter jag väldigt lite potatis men det är verkligen något speciellt att gräva upp direkt från landet. Och gott är det också :)

Varje år är och blir jag lika fascinerad av det som växer och av det som jag kan plocka.
 Tänk, för inte så länge sedan petades det ner olika fröer och nu har det grott, vuxit och bjuder på en massa gott. För mig är det magi :) 

När jag gick och plockade dagens sockerärtor började jag tänka på det året som jag sådde sockerärtor för första gången. Då var jag rätt ny på det mesta kring egen sådd och odling. Ena dagen hade jag varit vid kolonilotten, då syntes inga sockerärtor till. Några dagar senare hade jag och pappa sällskap dit och nu var det plötsligt fullt av sockerärtor. Pappa blev inte alls lika överväldigad och fascinerad som jag, han var betydligt mer van vid odling än jag :) Själv blev jag som ett barn på julafton, jag bara for runt kring plantorna ;)

Efter att ha förberett dagens middag med bla. en god potatissallad åkte springskorna på.
Det blev som en transportsträcka till Brunnbybadet, lite gång och mycket spring.
Vid badet mötte jag upp min syster med familj och mamma.

Det var verkligen skönt att få hoppa i badet och svalka mig och sedan njuta av fika och ännu mera bad och kaffe innan det var dags att hoppa i skorna igen och och ta mig hemåt på samma sätt som jag tagit mig till badet.

Vi har avslutat vår badeftermiddag med god middag tillsammans hemma hos mamma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar