måndag 8 juli 2013

Yin och Yang

På senare tid har mitt intresse för yogan vuxit sig allt större.
Genom eget utövande har jag fått möjligheter att uppleva yogan. Yogan väcker förundran och fascination. Och också tacksamhet.

Till en början var jag främst inriktad på de fysiska effekterna i kroppen som yogan för med sig, som att bli starkare, smidigare och rörligare. Och min första kontakt med yogans värld fick jag genom Poweryogan. Poweryogan är en dynamisk, kraftfull och fysisk yogaform och en yoga form som jag tycker mycket om, den skapar värme och ett skönt flöde i kroppen.

Så småningom så har jag även kommit i kontakt med yinyogan. Även här var målet till en början att skapa större rörlighet och smidighet i kroppen. Yinyogan är en långsam yogaform, den stimulerar bindväv, ligament och inre organ i kroppen. Positionerna hålls i flera minuter. Även yinyogan tycker jag mycket om.

Och visst handlar yogan till en viss del om olika fysiska ställningar och övningar för att öka kroppens smidighet och avslappning. Men yoga är så mycket mer. Sedan kan man ju välja om man vill gå djupare in i yogans värld eller stanna vid just de fysiska effekterna. Oavsett vilket man väljer så påverkar yoga hela systemet på alla möjliga sätt utan att man vare sig behöver kunna eller förstå :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar