tisdag 21 april 2015

Hälsovecka eller hälsoveckor?!

Den här veckan är det hälsovecka för oss som arbetar och är anställda i kommunen. Under veckan erbjuds olika aktiviteter i hälsans tecken. Föreläsningar, träningspass, prova-på behandlingar mm. Kan tyckas bra och lyxigt men jag vet inte jag. Jag har många tankar och synpunkter till just den här veckan och/eller kanske årets andra 51 veckor!

Det skulle vara självklart, tycker jag, att årets alla veckor skulle vara hälsoveckor, eller hur!? Och att hälsotänket skulle synas och genomsyras betydligt mer i de vardagliga verksamheterna och själv skulle jag vilja ha träningsmöjligheter och andra friskvårdsinsatser som en naturlig del på arbetstid men så ser det inte ut i dagsläget. Man skulle kunna säga att det finns betydligt mer att önska och att det, enligt mig, finns en stor utvecklingspotential...

Hur som helst... Så hade jag just idag anmält mig till 2 olika föreläsningar, den ena handlade om spiral stabilisering, men den blev tyvärr inställd pga. för få anmälda. Vi var tydligen bara 2 som anmält oss... 2 stycken bland alla oss kommunanställda... kan tyckas intressant i sig...


Den andra föreläsningen var med Nisse Simonsson, fd. läkare och rubriken för dagens föreläsning var "Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra", Nisse Simonsson har också skrivit en bok med samma namn. Han pratade bla. om hjärnan och hur den påverkas av olika saker så som ex. kost och tankar. Föreläsningen bjöd på skratt, reflektioner och tankar. Hjärnan är ju ett fantastiskt organ! Och det finns ingen gräns för hur mycket vi kan lära oss! Visst är det intressant att hjärnans anatomi påverkas av våra tankar!

Är Du beredd att investera i din hälsa? På vilket sätt gör Du det redan/på vilket sätt tänker Du göra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar