söndag 5 april 2015

På upptäcksfärd, strax utanför Knivsta centrum

Dagen har bjudit på en ganska lång påsk promenad. Sträckan blev nästan 14 km.
En skön och mysig promenad. 
Tyvärr låg kameran hemma så några bilder kan jag inte dela med mig av.

Vi har gått på upptäcksfärd, tagit oss fram på okända stigar utmed Upplandsleden. 
Det enda jag saknade var kaffetermosen och kameran, de kommer att få följa med nästa gång.

Det är verkligen något speciellt med att vistas ute.
Ute i naturen. Nära naturen.
I skogen, bland träd, stenar och mossa.
Det är också kul att upptäcka och utforska nya områden som ibland kan vara alldeles nära. 
Som idag. Då vi tog oss till Forsbyån. Alldeles nära Knivsta men ändå områden som jag aldrig tidigare besökt, bara hört talas om. Men som jag garanterat kommer att ta mig till igen!
Vägen dit är ju en del av Upplandsleden och det är lätt att ta sig dit. Rakt in i skogen. Sedan är det bara att följa dom orangea markeringarna. Hur lätt och smidigt som helst. Utmed slingrande stigar. Stundtals lerigt, blött och halt men hela tiden makalöst vackert!
Blåsippor. Prat oss emellan. Fågelsång. Massor av nyanser av grönt! Och viss balansträning. Jag blev också påmind att mina skor inte har Gore-Tex material ;-) Framme vid ån var det en vårflod som välkomnande oss, virvlande, porlande, brusande! Vi stannade till en stund och kom överens om att det får bli picknick där vid nästa besök.

Vi var glada för att det fanns färdiglagad mat när vi kom hem. Hungriga som vi var. Bara att plocka fram och servera. Och ännu gladare för det varma, goda kaffet!

Om Du vill ha tips på utflyktsmål så kan jag verkligen rekommendera dig just Forsbyån, en liten pärla så nära Knivsta centrum. Man behöver inte tro på naturväsen för att uppleva det magiskt vackert där i skogen!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar