fredag 29 april 2011

Är det fysiologi eller psykologi som gör dig stark?

Jag tycker verkligen att styrketräning är roligt eller... skönt är kanske ett bättre ord. Att få ta i och känna muskelkontakt... känna att kroppen svarar... stark... fokuserad... Kraft & energi :)

Gymträning kan verkligen vara och se väldigt varierande ut! Både med övningar och teknik. En del befinner  sig ju i gymmet i timtal... drar lite här och lite där... Själv vill jag "köra på", att ha inspirerande träningsprogram är grunden för all gymträning tycker jag. En annan viktig och självklar del är att man känner sig trygg med övningar och maskiner.

Nu har jag inlett en ny period i mitt träningsupplägg och periodisering. Från att ha kört mina super-slow pass i ca. 3 veckor övergår jag nu till mer explosiva pass med fler set men inte så många reps. Somliga kanske skulle kalla det mer traditionell gymträning? Det innebär att det fortfarande är (ganska) tungt... eller väldigt tungt :)

Jag har genomfört ett sådant pass idag, tillsammans med den bästa PT:n :) En intressant tanke dök upp idag: är det psykologi eller fysiologi som gör Dig stark? Tänk om man kunde mäta psykologiska faktorer med någon sorts våg eller måttband på liknande sätt som man kan mäta den fysiologiska delen (fett- muskelmassa med hjälp av vågen och omkrets med hjälp av måttband.) Självklart behövs det ju vissa grund förutsättningar i fysiologin för att klara av belastningar och övningar men jag är övertygad om att psykologin ibland nästan kan ha en ännu större betydelse ;) För mig blev det extra tydligt på dagens benpress...

Jag har ju fokuserat ett tag på just styrketräningen, har de senaste 3-4 veckorna kört 3 styrkepass/vecka och 2 tabatapass/vecka. Det roliga är att jag på så förhållandevis kort tidsperiod redan märkt och fått positiva resultat i förhållande till bla. styrka/muskelmassa. För mig har det varit och är extra bra, ur fler aspekter, att få fokusera på träningen på det här viset som jag gör just nu, att ha en struktur i träningen och en tydlig och inspirerande plan. Lust & glädje! Det ger resultat :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar