lördag 30 april 2011

Mandelmjölk



Jag fortsätter att prova och inspireras av raw food.
I morse blandade jag ut mitt proteinpulver med mandelmjölk.

 För att göra mandelmjölk behöver Du:

2 dl. mandlar, ev blötlagda
5 dl. vatten

ev. honung eller 4 dadlar att söta med

 ev.kanel,kryddnejlika, ekologiskt vaniljpulver. 

Blötlägg gärna mandlarna kvällen innan, då är den lätt att skala. Mjölk på skalade mandlar blir vitare och får en godare smak.










 Mixa mandlarna med vatten.








 Häll mandelmjölken genom en nötmjölkspåse eller finmaskig tygbit. Du kan även använda en fintrådig sil och pressa ut mjölken med baksidan av en sked. Ha en bunke under :) 

Söta och/eller smaksätt eventuellt mjölken. (själv valde jag att inte göra det)  

 Mandelmjölk av blötlagda mandlar håller ett dygn i kylskåp. Väljer du att inte blötlägga mandeln är hållbarheten cirka 3 dygn.


Jag skaffade min nötmjölkspåse genom www.ravarubutiken.se .
Även paketet som anlände med alla härligheter för några dagar sedan är från denna butik, en nätbutik som jag varmt vill rekommenderar för alla :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar