tisdag 5 april 2011

Träning på flera nya sätt

Just nu är jag i färd med att lägga upp min träning på ett, för mig, nytt sätt. Det känns inspirerande. Utvecklande. Spännande. Roligt. Kreativt. Och utmanande. Tanken är att jag ska periodisera min träning, det är något som jag aldrig gjort tidigare, trots drygt 10 års träning. Jag brukar ju ofta göra "allt på en gång", blanda träningspass och ha en hög/snabb intensitet vecka efter vecka, jag har ofta en önskan & vilja att utveckla/förbättra mig på alla områden samtidigt; fysiskt & mentalt; styrka, kondition, smidighet osv, vilket inte alltid är det lättaste ;-) Men väldigt roligt :-)

Träningen kommande veckor ska bestå av styrketräning - super slow. Jag körde ett sånt pass igår med min fantastiske tränare :) Super slow och naturligtvis tungt. Super tungt. Det sägs att den här typen av styrketräning skall gynna muskeltillväxten extra bra. Det ska bli spännande att se kommande resultat :-) Detta med att övningarna ska göras långsamt känns också spännande, jag som i vissa lägen kan tycka att saker går för långsamt (inte just när det gäller träning men i andra situationer), kanske kommer jag att upptäcka ännu bättre att långsamhet också kan vara bra och ha sina fördelar ;-)

När Niki och jag pratade om träningsupplägg igår och han berättade om tankarna och förslag på upplägg osv. var min första tanke "ingen spinning"?! Jag fick nästan abstinens av bara tanken ;-) Nu har jag en väldigt klok, kunnig och kreativ tränare så planen utökades även till 2 intervallpass/vecka tillsammans med Mr. Tabata :-) Precis som mjölksyra och balansplattan är Mr. Tabata också en god vän till mig ;-) 

Min träning har ju sedan en tid tillbaka sett lite annorlunda ut mot i vanliga fall pga. ett knä/vadmuskel som inte är helt bra. Ibland har det känns irriterande och frustrerande att inte kunna träna på det sättet som jag önskar, vill och är van men ofta lyckats jag hålla fokus på det som fungerar. Det är mycket skönare att se möjligheter i stället för begränsningar även om det inte alltid är helt lätt. Den här periodiseringen & upplägget har ju ingenting med mitt ben att göra. Men det känns väldigt bra att få utmanas & utvecklas i träningen på det här sättet för mig, det känns som det här träningsupplägget kommer "extra bra" i tid för mig :-)  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar