fredag 22 april 2011

Godis

Så här i påsktider är det nog en del som äter
mer godis än vad de annars brukar göra. Själv
tänkte jag skapa & ge mig alternativ till alla konstigheter
 av e-ämnen, färgämnen & andra tillsatser.

Raw-food inspirerad!

 Du kanske också vill välja & skapa alternativ
eller komplement?

I så fall får Du recepten här :-)

Till en sats behöver du (jag gjorde 2 satser och smaksatte den ena med citron och den andra med rå organisk kakao);
2 dl. chasewnötter
2 dl. torkade fikon
5 torkade aprikoser

Alt. 1: Saften från 1 citron
Lite rivet skal från 1 citron
Grovhackade chasewnötter, kokos och bovete chrunch att rulla bollarna i.

Alt. 2: 2 msk. rå organisk kakao, kokos att rulla bollarna i.

Grovhacka nötterna (jag gör det i matberedaren). Häll över i skål (jag sparade lite bredvid för att ha att rulla i till bollarna i alt. 1).
Blötlägg fikon och aprikoser i en minut.
Riv lite skal från citronen och pressa ur saften (alt. 1).
Kör frukten och citron skal & saft alt. kakao i matberedaren så att det blir en smet.
Häll över i skålen med nötter, blanda och forma sedan små bollar som rullas i  alt 1: nöt-kokos-bovete chrunchblandningen och i alt. 2 rullas de i kokos.

Till en sats behöver Du;

2 dl. mandel
1 dl. russin
3 msk. honung
1 msk. rapsolja
1 tsk. kanel
en nypa salt

Kör mandeln till fint mjöl i matberedare. Häll över i en skål. Tillsätt övriga ingredienser. Blanda. Rulla till små bollar. (Dessa bollar blir väldigt söta i smaken, tycker jag...)




3 kommentarer:

  1. Hej, hittade hit i mitt sökande efter recept på "godis" som inte innehåller nått vi ej tål...
    Skall prova göra dessa med mandel "grejset" som blir över efter mandelmjölken :)

    Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Va´roligt att Du hittat hit, TACK för kommentaren! Jag gissar att bollarna blev goda och visst är det bra med godis som inte innehåller en massa konstigheter :-)

      Radera
  2. Japp, super gott med nyttiga saker =) istället för en massa tillsatser, konservering och "skit"

    Gjorde nyss en sats av mandelgrejset som blir över då jag gjorde mandelmjölk igen, hade i en påse fikon (blöta) och så kanel - sen rullade jag bollar och la på en plåt, hällde lite agavesirap över dom och har stoppat dom i ugnen - torkar dom...tänkte att dom kanske blir lite "crunchiga" då om du förstår hur jag tänker...i värsta fall får jag smula sönder det och ha som müsli =)

    Skriver sen på min blogg hur det blev *fniss*

    Superkul att hitta bloggar så här med recept...tack för att du delar med dig!!!

    SvaraRadera