måndag 24 juni 2013

Veckans peptalk av Olof Röhlander

Tänkte dela med mig av veckans peptalk skrivet av Olof Röhlander, licensierad mental tränare.

Veckans peptalk går att prenumerera på, om du blir intresserad så kan Du anmäla dig enkelt direkt på hemsidan

EN SAK JAG MÅSTE BERÄTTA
Författaren Salman Rushdie sa en gång att den som undrar om hon kommer att vara fri imorgon, inte är fri idag.

Som liten älskade jag kurragömma.

Vid ett tillfälle gömde jag mig i bagageluckan på vår blåa Volvo 240. Det visade sig vara ett ypperligt gömställe, ingen kunde hitta mig.

När jag så märkte att det blev helt tyst utanför, ett tecken på att de slutat söka efter mig, och jag samtidigt i det trånga utrymmet började få svårt att andas i det becksvarta mörkret, drabbades jag av en sorts rudimentär panik.

Jag insåg att jag inte kunde öppna luckan inifrån.

Det sägs att fångar som suttit tillräckligt länge i isoleringscell till slut inte kan se längre än ett par meter. Som att kropp och sinne anpassar sig till rådande omständigheter. Det här var såklart något helt annat.

När en granne slutligen öppnade bagageluckan flög en flämtande pojke upp där, med blodiga knogar av allt bankande på huven och hes stämma av gallskriken. Det var dramatiskt.

Kanske var det just det här som Salman Rushdie menade i sitt tal om frihet.

Du får dra dina egna paralleller av den här historien, men mina lärdomar var att alltid ha en nyckel i fickan, för då är du fri både idag och imorgon. Måla aldrig mer in dig i ett hörn.

Dina drömmar och sinnen anpassas efter utrymme, så var du än är, släpp in lite ljus, frisk luft. Vädra ut. Annars ser heller inte du längre än dagen räcker till slut. Men även när du sitter trångt till, ha tillit, räddningen är på väg. Snart kan du andas igen.

Det lärde jag mig i den där bagageluckan. Den hårda vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar