onsdag 27 mars 2013

Energi :-)

Inte vet jag om det är greensreningen eller vårsolen eller kanske en kombination av dessa som gör att jag vaknar så tidigt och känner mig härligt pigg :-)

En fördel när man är uppe innan tuppen är att man hinner fixa lite innan man ska vidare till jobbet. Själv har jag bla. passat på att koka soppa, som ska vara tills imorgon. Jag tycker det är skönt att planera och förbereda när jag har möjlighet :-)

Jag har knappt reflekterat över att det redan har gått tio dagar sedan jag startade min detoxperiod, idag är det ju elfte dagen. För mig innebär det inga större förändringar, jag börjar inte stoppa och hälla i mig en massa "konstigheter" bara för att dessa 10 dagar är genomförda. Däremot fortsätter jag i samma anda som under detoxperioden, där grunden utgörs av bra och goda saker, med mycket grönsaker. Jag kommer att börja äta fisk och kyckling igen.

Det jag själv har märkt under den här perioden är att jag återigen har fått större motivation och inspiration till matlagning och det jag stoppar i mig, jag botaniserar i kokböcker och testar nya recept och upptäcker nya goda rätter, självklart finns mina "gamla" favoriter kvar på menyn :-)

Jag tror absolut inte på "pekpinnar" när det gäller vad man får äta och inte äta, inte heller på dieter och "qiuck fix" sådana koncept tror jag blir ett misslyckande redan från början. Däremot tror jag på både kortsiktigt och långsiktigt tänk  i kombination lust, glädje, näring och njutning :-) Ett sån´t tänk skapar också utrymme för att allt som man stoppar i sig inte alltid behöver vara nyttigt ;-)  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar