söndag 31 mars 2013

Pizza och detox

Pizza och detox?
Ja, varför inte :-)

Här är en minivariant som jag testade i veckan.
Degen görs på mandelmjöl.
God tycker jag.

Själv valde jag att äta den tillsammans med en fänkålsgryta.
Passar även bra tillsammans med en god värmande soppa. 


Vill Du också prova?

Här är recept till 4 minipizzor:

200 g. mandel (själv valde jag färdigt mandelmjöl)
2 tsk. fiberhusk
1/2 tsk. salt
1/2 tsk. bakpulver
1/2 dl. vatten
1 ägg

Sätt ugnen på 225 grader. Mixa mandeln till ett fint mjöl.
Blanda mjöl, fiberhusk, salt och bakpulver i en skål.
Tillsätt vatten och uppvispat ägg och rör till en jämn smet. Låt svälla i fem minuter.
Baka ut degen till 4 minipizzor och lägg på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen i ca. 10 minuter.
Lägg på fyllning och grädda mitt i ugnen ytterligare ca. 15 minuter.

Förslag på fyllning;
100 g. fetaost
1 rödlök
10 svarta oliver
2 dl. ajvar relish
2 dl. ruccola
1 msk. mandelspån

Receptet hämtat från: Raw food med två detoxveckor av Ulrika Davidsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar